Search This Blog

Sunday, April 1, 2012

Kesalahan kesalahan ketara pada amalan Niqab di malaysia. hnya teguran.....

Kesalahan kesalahan ketara pada amalan Niqab di malaysia. hnya teguran.....

يأيهاالنبى قل لأزوجك وبناتك ونسآءالمؤمنين يدنين عليهن من جلبيبهن ذلك أدنى أن يعرفن فلا يؤذين وكان الله غفورارحيما

Wahai Nabi ,katakanlah kepada isteri-isterimu ,anak perempuan dan isteri-isteri orang mu`min : Hendaklah mereka menghulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka ,yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal , kerana itu mereka tidak diganggu dan Allah maha pengampun dan penyayang . (surah Al-Ahzab: 59)

Dalam kaitan ini ,Ibnu Abbas r.a berkata : “Allah SWT telah memerintahkan isteri-isteri orang mu`min apabila mereka keluar dari rumahnya untuk suatu keperluan , wajib mereka menutup kepala dan wajahnya dengan jilbab dan mereka boleh menampakkan mata sahaja

dan di fami dngan jelas.. yg hnya nampak adalah mata.
bukan niqab yg mnampkan Dahi mata sebahagian hidung. bila saudary mngamaalkan niqab separuh ini maka saudary akan kelihatan lebih menarik. dari pada biasa. contoh satu org yg mana hidung dan mulutnya x berapa cantik bila dia berniqab maka dia akan keliahat wanita yg paling cantik dkt dunia. jadi niqab yang sepatunya di pakai adalah niqab yg ada lubang dibahagian mata. manakalah dahi juda di tutub. dengan ini akan keliahatan hanyalah mata kenig dahi hidung semua akan x kelihatan maka org yg melihat mustahil mngenalai bagaimana bentuk wajah anda. dan bila kamu amalakan demikian Janji Allah org akan hormati kamu. dan kenali sebagai wanita mukminah.

dan satu lagi perkara penting Tapak tngan juga kana di tutup. maka kna memakai sarung tangan. sarung tngan sy x makisudkan sarung lengan. bila saudari kelauar dengan memakai demikian maka dari seluruh tubh saudary yg akan nampak hnyalah mata sahaja. menpati Firman Allah di atas. dan pakaian juga jngan warna yg terang di buktikan dalam bebrapa hadith yang di amalkan pada zaman nabi adalah yg berwarna hitam, hijau tua. maka warna tetab kena yang tidak terang. Tahu faham dan amal :) Wallahu alam.

2 comments:

  1. oh mcm tu.. subhanallah.. mujahadahnya >_<
    insyaallah moga dpt amal!!

    ReplyDelete
  2. Dengan Mujahada Allah akan buka pintu2 Hidayah

    ReplyDelete