mana dtngan je muka dan tapak tngan bukan auart??
dalam tafsir bagi surah An-Nur ayat ke 31..
pndapat Ibn Mas'ud perhiasan yg nmpak adalah pakian
pndapat Ibn Abbas perhiasan nmpak adalah wajah dan tpak tngan..
maka di cn dalam menetapkan Aurat jadi 2 pndapat.
1 seluruh tubuh termasuk wajah dan tapak tngan
2 seluruh badan melainkan wajah dan tapak tngan
tp Ibn Abbas yg sama dalam tafsirkan Ayat Ahzab 59 mngatakan
"Allah perintahkan wanita beriman bila kluar rumah sebb satu keprluan hndaklah mereka mentup seluruh badan dan mnampkan mata untuk lihat jalan."
maka pndapat Ibn Abbas r.a adalah muka dan tapak tnagn bukan aurat tapi tetap wajip tutub bagi elak fitnah perhatikan ayatnya Allah perintahkan perintah jadi wajib.
Jika ambil pndapat Allah wajibkan Hijab sebab fitnah maka ia hnya mnerangkan knapa ia jadi wajib bukan nak pertikaikn ianya jadi waijb kejap klu x de fitnah jadi x wajib balik. xde nasakh dan mansukh setelah wafatnya Nabi..
perintah ini dari Allah. siapa yg amak selamat amalkan perintah Allah. siapa yg x amal tinggalkan perintah Allah.
ke 2 2 pndapat yg mngatkan wajib sebab aurat atau wajib sebab fitnah ke 2 2nya adalah wajib.
secara logik
jika sebab fitnah maza zaman Nabi hidup sblm turnya perintah hijab telah berlaku fitnah ketas wanita apa tah lagi zaman skrg yg dunia penuh dngan org2 fasik dan munafik???.
Jika tapak kaki itu wajib tutp jika lngan tngan wajp tutp knapa muka x wajip tutup? org yg lihat wajah dan tapak kaki apa lagi akan menarik minat lelaki??
bila kita pertikaikan apa yg sahabat nabi dan para ulamak salaf kata seolah kita nk cakap mereka tersalah faham Nas Adakah nk kata org di zaman ini yg x pernah jumpa dngan Nabi yg belajar hadith dari tulisan lebih faham dari org yg bergurukan Nabi org yg di anggab ulamak dikalangan Sahabt nabi?
No comments:
Post a Comment