Search This Blog

Thursday, April 26, 2012

Cara didik anak permpuan...

tqwahalah pada Allah anak memelihara anak perempuan adalah tngung jwap Ayah sehinga kawin dan tngung jawap suami setelah kawin..

mula dapat anak berikan nama yg baik. pastikan maknya baik. panggil nama dengan semupran jgn letakan nama yg panjjang2 nanti org akan pndekan nama. sy pelik betol org melayu ni nak sebut nama pun malas..

kedua berikan didikan Agama beri didikan Agama ni bermula dari rumah lagi. Dari rumah ayah kna ajar anak2 ttg solat ttg aurat. bila anak buka aurat ayah akan tangung dosa. sebb x beri didikan agama. ajarkan Iman pada Anak. bagi tahu anak bukan ayah yg beri rezeki yg beri rezeki Allah. adakan majlis bacaan hadith di rumah ceritakan kisah2 sahabt nabi sahabiyah isteri2 nabi kisah ketaan fatimah azzahara pada suami. sehingga timbul keinginan pada anak untuk mnjadikan mereka jadi idolah hidup..

bila capai umor 7 tahun perintahkan solat setelah 10 tahun masih x solat pukulah anak bagi tjuan mendidik. setelah 9 tahun oerintahkan dia kluar dalam keadaan bertudng. setelah matang wajibkan dia berhijab dngan sempuran. Wanita kebiasanya berada di rumah lazimkan dia duduk rumah. ada ulmak beritahu wanita yg xde Hijab yg duduk rumah lebih baik dari wanita yg berhijap sempurna tp suka keluar rumah.

jgn hantar anak belajar jauh2 sedang apa yg wajib boleh di ajarkan di tmpat yg berdekatan Ulamak berpndapat cara didik anak wanita

ibu yg kna mngajar agama jika x mampu hntar ke madrasah yg berdekatan dan bekal makanan bawa dari rumah jika x temui madrsah dekat dngan rumah cari madrsah yg paling dipercaiai dan p tgk selalu.

hari ini pnya keadaan dahlah rumah berjauhan ayah lngsung x ambil peduli ttg anak sedang anak lakukan macam maksiat penuhlah buku catitan amal dengan dosa yg anak lakukan sebb benarkan anak belajar di tmpat yg sukar untuk p tgk.. ada satu peristiwa anak ini pernah lakukan zina. bila sy bagi tahu kat ayah dia ini salah pacik x pelihara anak pacik dia bagi tahu sy masukan semua anak sy skolah agama. sdng anak ini sejak skolah mngnah skolah agama. tp lakukan zina pasngan zian pula lpsan Mahaad. nak salahkan siapa?

akhir sekali cari pasngan yg sesuai dan kawinkan anak. pada umor 17 tahun pun semua dah ada keinginan untuk kawin. siapa yg xde nafsu?? tp sebbakan pentingkan Ijazah diploma dan sbagainya anak ini x dikawinkan pada usia yg spatunya dan datngpula lelaki yg kononya beragama ambil tahu pasal wanita ini wanita ni bila ada org berjasa akan cair hati dia dari sikit jadi bukit. lama akan smpai tahap serahkan segala apa yg ada pada lelaki ajnabi.. sedng nabi melarang safa wanita tmpa mahram. org yg berjihadpun nabi suruh balik untuk teman wanita menuanikan haji. Taqwahalah pada Allah. jaglah anak2
kamu..

Dari Ibnu ‘Abbas radhiyallâhu'anhu, ia berkata:
Nabi saw bersabda:
“Seorang wanita tidak boleh bersafar kecuali bersama mahramnya, dan seorang laki-laki tidak boleh masuk menemui wanita kecuali bersama wanita itu ada mahramnya”.
Maka seorang laki-laki berkata:
“Wahai Rasulullah, sesungguhnya saya berkehendak keluar di dalam tentara ini dan itu, sedangkan istriku berkehendak melakukan haji”.
Maka Nabi bersabda: “Keluarlah engkau (berhaji) bersama istrimu!”
(HR Bukhâri no. 1862, Muslim no. 1341)

1 comment:

  1. assalamualaikum..ustaz,,tak semua parent faham pentingnya ilmu agama dalam mendidik anak..salah ke anak tu menolak permintaan parent belajar kat u then desak hantar sekolah agama? derhaka ke anak tu?

    ReplyDelete