Search This Blog

Monday, June 17, 2013

Pausa ganti???

Assalamualaikum semua...
mcm mana dgn puasa" yg ditinggal sbb period?bertahun" yg xpernah diganti..klu solat diqadakan klu puasa nak bt mcm mana?
Usamah Mables
Fidyah ni bukan bermaksud bayar duit. Fidyah ni bayaran denda dan di sisi mazhab sahfie dibayar dengan beras.
Puasa yg dtggalkan mesti diganti mengikut bilangan hari. Dan jika sekiranya dah lebih setahun maka bersama qadha mesti bayar denda 1 cupak beras utk sehari puasa. Sekiranya dh lebih 2 tahun kna bayar 2 cupak beras utk sehari puasa.kna qadha cepat2 sume puasa tu supaya terhenti lipatganda bayaran fidyah.dah selesai qadha boleh bayar fidyah sikit2 pun xper.
Nada Intuisi
Boleh perincikan siapa yang benar-benar layak untuk diberi beras tu?
Usamah Mables
faqir miskin..
Usamah Mables
Org miskin ni org yg pendapatan dia tidak dapat menampung keperluan harian dia
Mer Lisa
secupak tu brapa gram??
Usamah Mables
Secupak kurang dari 1kg.bagi 1kg lebih baik.
Ryanis Rendra
Ustaz Usamah Mables... Boleh bg pd keluarga yg ditinggalkan suami yg keluar dijalan Allah tak?
Usamah Mables
Boleh bagi sekiranya dia dalam golongan miskin
Rosa Berberifolia
owh, pham.. ag satu mum.. hehe. sblum ni mum pnah kta x leh solat sunat slagi x abes qadha sume solat fardhu yg tggal.. pose pun sme gak ke, x leh pose sunat slagi x abeh qadha puasa wajib?
Usamah Mables
Yer betul.xleh pose sunat selagi ada puasa qadha.
CONTOH SOALAN (bayaran fidyah)
Nur Hakimah Razali
Ustaz Usamah Mables maknanya,contohnya tinggal puasa satu hari thun 2000.thun 2010 bru ganti puasa.klu dia byr fidyah tahun 2013, kira kene byr 10 cupak ke 13 cupak?
Usamah Mables
Klau dia dh ganti puasa tahun 2010 dia just bayar 10 cupak je la.

No comments:

Post a Comment