Search This Blog
Wednesday, June 12, 2013
Ikot Mazhab atau Tidak??
Dalam silsilah peringkat dan tahap ulama ni ada beberapa tahap yang
perlu kita ketahui:
1)Nabi
2)Ulama mujtahid mutlak di kalangan Sahabat nabi seperti ibn abbas,ibn mas'ud,muaz bin jabal,aisyah,ibn umar r.hum.
3)Ulama mujtahid mutlak di kalangan tabi'in(murid para sahabat nabi) seperti Imam abu hanifah r.a(pengasas mazhab hanafi) dan Imam Malik bin anas r.a(pengasas mazhab maliki).
4)Ulama Mujtahid mutlak dikalangan tabi' tabi'in(murid para tabi'in) seperti Imam Syafi'e r.a(pengasas mazhab syafi'e) dan Imam Ahmad bin hanbal r.a(pengasas mazhab Hanbali).
5)Ulama Mujtahid fil mazhab seperti imam nawawi dan imam rofie rah.him. untuk mazhab syafi'e,imam abu yusuf dan imam muhammad rah.him. untuk mazhab hanafi.
6)Ulama Mujtahid fil masail seperti imam tohawi,imam zufar rah.him.
7)Ulama Ashabut takhrij seperti imam quduri rah. bagi mazhab hanafi.
8)Ulama Ashabut tarjih seperti imam ibnu hajar haitami,imam khatib syarbini rah.him dan ramai lagi imam tarjih bagi mazhab syafie,dan imam sohibul kanz,musannif bahru roiq rah.him untuk mazhab hanafi.
9)Ulama Ashabut tamiz seperti musannif hidayah bagi mazhab hanafi,imam zainuddin malibari rah.him untuk mazhab syafie dan ramai lagi.
10)Mufti seperti syeikh ali jumuah(mufti mesir),syeikh ramadhan al-butti(mufti syria),maulana asyraf ali thanwi(mufti india),mufti taqi usmani(mufti pakistan),maulana zakariyya(pengarang kitab fadhilat amal),habib umar(darul mustofa),mufti mahmudul hassan ganggohi(mufti india),mufti maulana hazeem dan mufti maulana abd hamid chin(kedua2nya guru di madrasah sri petaling),mufti radhaul haq(bekas mufti pakistan dan kini menjawat jawatan ketua mufti afrika selatan dan juga merupakan guru hadisku),syeikh nuruddin al-banjari dan ramai lagi.
11)Maulana seperti ustaz azhar idrus,ustaz don,ustaz kazim elias dan ramai lagi.
12)Tolib ilm seperti ibnu batoota owsem gojes the mabeles... :D
13) Orang awam seperti cikgu geo,pilot,doktor perubatan,tukang repair jam,tukang kebun,tukang cuci jamban dan sebagainya.
Hanya mujtahid mutlak sahaja yang layak menyatakan "pada pendapat
saya" berkenaan quran dan hadis..
Ulama2 mujtahid yang lain di bawahnya pula layak berkata "pada pendapat
saya" kepada al-quran dan hadis berdasarkan usul2 yang telah diberikan ulama mujtahid mutlak yang mereka pilih...
Ulama2 ashab pulak layak berkata "pada pendapat saya" dalam memilih mana2
pendapat sebelumnya yang dikajinya mempunyai dalil paling kuat dan paling
sesuai dengan maslahat ummat dan dirajihkannya(dimenangkan) untuk menjadi qaul muktamad/fatwa terakhir dalam sesuatu mazhab.
Smpai tahap ulama paling rendah dikalangan ulama besar iaitu ulama bertahap mufti,kerjanya ialah buka
kitab,mengkaji dan carik keputusan hukum yang telah dibincangkan oleh semua kumpulan ulama besar di atasnya yang dinamakan sebagai qaul mufta bih(pendapat yang
dijadikan fatwa muktamad dalam sesuatu mazhab)..jadi mufti tak layak berkata "pada pendapat saya"
dalam apa jua masalah,lebih2 lagi quran dan hadis,sebab semua pendapat telah dibincang dan telah ada kata putus dari ulama sebelumnya sejak zaman berzaman,mufti
tinggal jadi posmen atau speaker untuk sampaikan apakah keputusan2
para ulama terdahulu..dan juga berbincang dengan ilmu2 usul ifta(ilmu keluarkan
fatwa) untuk masalah2 baru/moden yang belum pernah wujud sebelumnya seperti
hukum merokok,hukum talak sms dan lain2.
Bawah pada mufti baru lah maulana iaitu ulama yang telah menguasai 15 cabang ilmu(nahu,sorof,balaghah,mantik,bayan,maani,usul fiqh,aqaid,isytiqaq,badi',qiraat,sababun nuzul,nasikh mansukh,fiqh,hadis)
untuk memahami sesebuah kitab dan juga telah khatam kutubusittah yakni 6
kitab hadis yang utama dalam islam secara bersanad dari syeikhul hadis yang muktabar(bukan belajar hadis dari buku seperti Albani dan murid-muridnya) dan juga menguasai ikhtilaf 4
mazhab...
Bawah daripada maulana ialah tolib ilm iaitu pelajar agama full time,di bawah pengawasan ulama muktabar yang sedang mempelajari
15 cbg ilmu tadi,ikhtilaf 4 mazhab dan belum khatam atau diberi ijazah sanad kutubusittah yakni 6 kitab hadis
yang sahih yang paling utama...(Saya berada di tahap ini..hehe)
Bawah daripada tu ialah orang2 awam yang LANGSUNG tidak LAYAK untuk
memberi komen/pendapat tentang HUKUM HAKAM AGAMA bahkan HARAM bagi mereka untuk memberi
pendapat dalam mana2 hukum agama,yang halal bagi mereka hanyalah,bertaqlid(mengikut) kepada para ulama, dengar dan
amalkan apa yang ulama sampaikan,dan mereka boleh/diharuskan untuk sampaikan ilmu tu kepada
orang lain dengan syarat ia diyakini sahih datang dari lidah para ulama muktabar..contohnya
jika ust azhar idrus atau ustaz don cakap arak tu haram..maka orang awam boleh untuk
bagitau pada orang lain bahawa arak itu haram..
Yang haram ni ialah orang awam menyatakan "pendapat sendiri" contohnya bila orang tanya apa hukum pakai purdah?golongan jahil murokkab menjawab "pada pendapat saya,hukumnya tak wajib sebab ianya cuma adat orang arab sahaja"..memberi jawapan seperti ini hukumnya haram dan dia bertangungjawab dipadang mahsyar nanti atas jawapan tidak bertauliah itu,bahkan dalam sebuah hadis,nabi menyatakan orang seperti itu SESAT dan menyesatkan orang lain..
Dari 10 golongan tadi,terpecah lah kepada 4 golongan manusia iaitu:
1. Muqallid: iaitu pengikut ulama tanpa belajar dalil-dalil
ulama itu kerana dia yakin ulama itu ada dalil yang dapat
dipercayai.(Untuk orang awam dan tolib ilmu,tahap ke 12 dan 13)
2. Muttabi: iaitu pengikut ulama beserta dalil agar menjadi
pembela kepada mazhab ulamanya itu dan juga untuk
mengajar umat dan untuk menyangkal tuduhan-tuduhan
glongan sesat.(Utk smua ulama ashab,mufti dan maulana,tahap
7,8,9,10,11)
3. Mujtahid: iaitu ulama(berkelayakan) yang bertanggungjawab untuk
keluarkan hukum dan kelayakan
terendah ialah hafaz 300 ribu hadis Nabi beserta sanad
sampai Rasulullah saw tanpa silap sepatah pun. Jadi, mustahil
ada mujtahid pada zaman ini. Mujtahid mutlak telah tamat
pada zaman mutaqaddimin.(Untuk ulama mujtahid tahap 2,3,4,5,6)
4) Nabi: iaitu manusia terpilih yang mendapat ilmu terus dari allah atau perantaraan jibril.Nabi tidak lagi wujud pada zaman ini hingga kiamat kerana nabi muhammad ialah nabi yang terakhir.
So harap2 lepas ni,masing2 sedar diri lah ye..
Note: dalam ajaran Wahabi,mereka mencela dan mengharamkan semua muslim dari tergolong dalam golongan muqallid dan mewajibkan semua orang samada ulama atau orang awam untuk menjadi muttabi atau mujtahid,jadi sebab tu ramaaaaaaaaaaaai di kalangan pengikut ajaran Wahabi suka mengeluarkan pendapat sendiri selepas membaca terjemahan al quran dan hadis dan amalkan apa yang mereka faham secara nafsu tanpa mengikuti para ulama muktabar,Jadi jangan hairan kalau anda lihat ramai pengikut wahabi yang bukan ulama(seperti cikgu geografi,pilot,doktor perubatan,doktor falsafah),tapi berlagak seperti ulama besar dan mencela,membidaah,menuduh bodoh,menuduh syirik kepada ulama muktabar bahkan mereka merasa kagum dengan diri sendiri dan menjadi pengarang2 buku agama tanpa tauliah atas alasan nabi dan ramai sahabat nabi cakap tentang hukum sedangkan mereka bukannya ulama tapi cuma pengembala kambing(dalil paling bodoh dalam dunia) ..
mereka menolak fatwa2 ulama salafus soleh dan mereka tafsir sendiri quran atau hadis atau pun mereka bertaqlid buta kepada ketua2 mereka,lalu mereka gelarkan diri mereka SALAFI..sedangkan salafi ni maksudnya pengikut ulama salafus soleh..
Wahabi pulak,tolak ulama salafus soleh seperti imam 4 mazhab(bahkan ada wahabi ekstrim yang mengharamkan mengikut mazhab imam salafus soleh),kemudian mereka amal agama ikut nafsu,dan gelarkan diri sebagai salafi..
=.="
Aku pun tak tahu kebodohan tahap ini istilahnya apa...mungkin ahli bahasa pun dah tak ada istilah lagi untuk golongan se stupid itu..(
Dalam silsilah peringkat dan tahap ulama ni ada beberapa tahap yang
perlu kita ketahui:
1)Nabi
2)Ulama mujtahid mutlak di kalangan Sahabat nabi seperti ibn abbas,ibn mas'ud,muaz bin jabal,aisyah,ibn umar r.hum.
3)Ulama mujtahid mutlak di kalangan tabi'in(murid para sahabat nabi) seperti Imam abu hanifah r.a(pengasas mazhab hanafi) dan Imam Malik bin anas r.a(pengasas mazhab maliki).
4)Ulama Mujtahid mutlak dikalangan tabi' tabi'in(murid para tabi'in) seperti Imam Syafi'e r.a(pengasas mazhab syafi'e) dan Imam Ahmad bin hanbal r.a(pengasas mazhab Hanbali).
5)Ulama Mujtahid fil mazhab seperti imam nawawi dan imam rofie rah.him. untuk mazhab syafi'e,imam abu yusuf dan imam muhammad rah.him. untuk mazhab hanafi.
6)Ulama Mujtahid fil masail seperti imam tohawi,imam zufar rah.him.
7)Ulama Ashabut takhrij seperti imam quduri rah. bagi mazhab hanafi.
8)Ulama Ashabut tarjih seperti imam ibnu hajar haitami,imam khatib syarbini rah.him dan ramai lagi imam tarjih bagi mazhab syafie,dan imam sohibul kanz,musannif bahru roiq rah.him untuk mazhab hanafi.
9)Ulama Ashabut tamiz seperti musannif hidayah bagi mazhab hanafi,imam zainuddin malibari rah.him untuk mazhab syafie dan ramai lagi.
10)Mufti seperti syeikh ali jumuah(mufti mesir),syeikh ramadhan al-butti(mufti syria),maulana asyraf ali thanwi(mufti india),mufti taqi usmani(mufti pakistan),maulana zakariyya(pengarang kitab fadhilat amal),habib umar(darul mustofa),mufti mahmudul hassan ganggohi(mufti india),mufti maulana hazeem dan mufti maulana abd hamid chin(kedua2nya guru di madrasah sri petaling),mufti radhaul haq(bekas mufti pakistan dan kini menjawat jawatan ketua mufti afrika selatan dan juga merupakan guru hadisku),syeikh nuruddin al-banjari dan ramai lagi.
11)Maulana seperti ustaz azhar idrus,ustaz don,ustaz kazim elias dan ramai lagi.
12)Tolib ilm seperti ibnu batoota owsem gojes the mabeles... :D
13) Orang awam seperti cikgu geo,pilot,doktor perubatan,tukang repair jam,tukang kebun,tukang cuci jamban dan sebagainya.
Hanya mujtahid mutlak sahaja yang layak menyatakan "pada pendapat
saya" berkenaan quran dan hadis..
Ulama2 mujtahid yang lain di bawahnya pula layak berkata "pada pendapat
saya" kepada al-quran dan hadis berdasarkan usul2 yang telah diberikan ulama mujtahid mutlak yang mereka pilih...
Ulama2 ashab pulak layak berkata "pada pendapat saya" dalam memilih mana2
pendapat sebelumnya yang dikajinya mempunyai dalil paling kuat dan paling
sesuai dengan maslahat ummat dan dirajihkannya(dimenangkan) untuk menjadi qaul muktamad/fatwa terakhir dalam sesuatu mazhab.
Smpai tahap ulama paling rendah dikalangan ulama besar iaitu ulama bertahap mufti,kerjanya ialah buka
kitab,mengkaji dan carik keputusan hukum yang telah dibincangkan oleh semua kumpulan ulama besar di atasnya yang dinamakan sebagai qaul mufta bih(pendapat yang
dijadikan fatwa muktamad dalam sesuatu mazhab)..jadi mufti tak layak berkata "pada pendapat saya"
dalam apa jua masalah,lebih2 lagi quran dan hadis,sebab semua pendapat telah dibincang dan telah ada kata putus dari ulama sebelumnya sejak zaman berzaman,mufti
tinggal jadi posmen atau speaker untuk sampaikan apakah keputusan2
para ulama terdahulu..dan juga berbincang dengan ilmu2 usul ifta(ilmu keluarkan
fatwa) untuk masalah2 baru/moden yang belum pernah wujud sebelumnya seperti
hukum merokok,hukum talak sms dan lain2.
Bawah pada mufti baru lah maulana iaitu ulama yang telah menguasai 15 cabang ilmu(nahu,sorof,balaghah,mantik,bayan,maani,usul fiqh,aqaid,isytiqaq,badi',qiraat,sababun nuzul,nasikh mansukh,fiqh,hadis)
untuk memahami sesebuah kitab dan juga telah khatam kutubusittah yakni 6
kitab hadis yang utama dalam islam secara bersanad dari syeikhul hadis yang muktabar(bukan belajar hadis dari buku seperti Albani dan murid-muridnya) dan juga menguasai ikhtilaf 4
mazhab...
Bawah daripada maulana ialah tolib ilm iaitu pelajar agama full time,di bawah pengawasan ulama muktabar yang sedang mempelajari
15 cbg ilmu tadi,ikhtilaf 4 mazhab dan belum khatam atau diberi ijazah sanad kutubusittah yakni 6 kitab hadis
yang sahih yang paling utama...(Saya berada di tahap ini..hehe)
Bawah daripada tu ialah orang2 awam yang LANGSUNG tidak LAYAK untuk
memberi komen/pendapat tentang HUKUM HAKAM AGAMA bahkan HARAM bagi mereka untuk memberi
pendapat dalam mana2 hukum agama,yang halal bagi mereka hanyalah,bertaqlid(mengikut) kepada para ulama, dengar dan
amalkan apa yang ulama sampaikan,dan mereka boleh/diharuskan untuk sampaikan ilmu tu kepada
orang lain dengan syarat ia diyakini sahih datang dari lidah para ulama muktabar..contohnya
jika ust azhar idrus atau ustaz don cakap arak tu haram..maka orang awam boleh untuk
bagitau pada orang lain bahawa arak itu haram..
Yang haram ni ialah orang awam menyatakan "pendapat sendiri" contohnya bila orang tanya apa hukum pakai purdah?golongan jahil murokkab menjawab "pada pendapat saya,hukumnya tak wajib sebab ianya cuma adat orang arab sahaja"..memberi jawapan seperti ini hukumnya haram dan dia bertangungjawab dipadang mahsyar nanti atas jawapan tidak bertauliah itu,bahkan dalam sebuah hadis,nabi menyatakan orang seperti itu SESAT dan menyesatkan orang lain..
Dari 10 golongan tadi,terpecah lah kepada 4 golongan manusia iaitu:
1. Muqallid: iaitu pengikut ulama tanpa belajar dalil-dalil
ulama itu kerana dia yakin ulama itu ada dalil yang dapat
dipercayai.(Untuk orang awam dan tolib ilmu,tahap ke 12 dan 13)
2. Muttabi: iaitu pengikut ulama beserta dalil agar menjadi
pembela kepada mazhab ulamanya itu dan juga untuk
mengajar umat dan untuk menyangkal tuduhan-tuduhan
glongan sesat.(Utk smua ulama ashab,mufti dan maulana,tahap
7,8,9,10,11)
3. Mujtahid: iaitu ulama(berkelayakan) yang bertanggungjawab untuk
keluarkan hukum dan kelayakan
terendah ialah hafaz 300 ribu hadis Nabi beserta sanad
sampai Rasulullah saw tanpa silap sepatah pun. Jadi, mustahil
ada mujtahid pada zaman ini. Mujtahid mutlak telah tamat
pada zaman mutaqaddimin.(Untuk ulama mujtahid tahap 2,3,4,5,6)
4) Nabi: iaitu manusia terpilih yang mendapat ilmu terus dari allah atau perantaraan jibril.Nabi tidak lagi wujud pada zaman ini hingga kiamat kerana nabi muhammad ialah nabi yang terakhir.
So harap2 lepas ni,masing2 sedar diri lah ye..
Note: dalam ajaran Wahabi,mereka mencela dan mengharamkan semua muslim dari tergolong dalam golongan muqallid dan mewajibkan semua orang samada ulama atau orang awam untuk menjadi muttabi atau mujtahid,jadi sebab tu ramaaaaaaaaaaaai di kalangan pengikut ajaran Wahabi suka mengeluarkan pendapat sendiri selepas membaca terjemahan al quran dan hadis dan amalkan apa yang mereka faham secara nafsu tanpa mengikuti para ulama muktabar,Jadi jangan hairan kalau anda lihat ramai pengikut wahabi yang bukan ulama(seperti cikgu geografi,pilot,doktor perubatan,doktor falsafah),tapi berlagak seperti ulama besar dan mencela,membidaah,menuduh bodoh,menuduh syirik kepada ulama muktabar bahkan mereka merasa kagum dengan diri sendiri dan menjadi pengarang2 buku agama tanpa tauliah atas alasan nabi dan ramai sahabat nabi cakap tentang hukum sedangkan mereka bukannya ulama tapi cuma pengembala kambing(dalil paling bodoh dalam dunia) ..
mereka menolak fatwa2 ulama salafus soleh dan mereka tafsir sendiri quran atau hadis atau pun mereka bertaqlid buta kepada ketua2 mereka,lalu mereka gelarkan diri mereka SALAFI..sedangkan salafi ni maksudnya pengikut ulama salafus soleh..
Wahabi pulak,tolak ulama salafus soleh seperti imam 4 mazhab(bahkan ada wahabi ekstrim yang mengharamkan mengikut mazhab imam salafus soleh),kemudian mereka amal agama ikut nafsu,dan gelarkan diri sebagai salafi..
=.="
Aku pun tak tahu kebodohan tahap ini istilahnya apa...mungkin ahli bahasa pun dah tak ada istilah lagi untuk golongan se stupid itu..(Ibnu Batoota Owsem)
Labels:
Salafi dan Wahabi
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Pengikut aliran fahaman wahabi semuanya perasan alim besar, perasan setaraf para Sahabat r.anhum. yg boleh mengambil hukum terus dr Ayat ayat Al Quran dan Hadis hadis Nabi saw.
ReplyDeleteKita kita yg belajar dr ust ust, juga ust ust kita yg belajar dr guru guru mrk, semuanya jahil jahil belaka, kalau berilmu pun, tak faham dgn ilmunya.