Search This Blog

Sunday, January 15, 2012

Pentingnya penampilan Sunnah bagi dae.

Satau org pelajar di US. maka dia dengan smngat dakwah yang ada pada dia maka dia telah dakwah satu org kulit hitam bersunguh2 sehingga habis modal. maka org kulit hitam tadi bagi tauhu pada dia. its ok. kemudian datang satu org Pakistan yang janggut panjang pakai kopiyah dan berkurta. maka org melayu yang dakwah org kulit hitam rasa x sedap bagi apa yang dia fikir baru sahaj saya dakwah dai cerita pasal kebaikan agama. tp org ini berpakian yang kolt telah ddk sebalah dia mungkin org kulit hitam ini akan rasakan perkara yang x baik tentang islam. apa yang berlaku. org pakistan telah ddk sebelah dia dan usap janggut Dia dan lihat pada org kulit hitam dngan penuh risau. suatu keajaipan telah terjadi. org kulit hitam menolah kearah org pakistan dan kata
i Want to be Muslim. kisah ini saya dengar dari org Melayu yang dakwah itu. inilah reality.




Dalam kelas saya ada 40 org Islam. selbihnya cina. org bukan Islam yg satu kelas x pernah tnyakan tentang Islam pada 39 org tp mereka tnya pada saya. kenapa? sbb penampilan saya.

org bukan Islam tertarik dengan Islam bukan pada tulisan hujjah org Islam. tapi mereka tertarik dengan Amal org Islam. penampilan org Islam.

Ada 2 org yang pakai jubah telah kluar dari maydin maka ada satu pasangan Cina telah tarik tngan mereka. mereka tnya pada 2 org pemuda tadi "explain me abaut Islam" bila tnya balik siapa mereka mereka pelancung dari singapore dkt singapore xde org Islam ke? kenapa antar ribu2 org Islam di Mydin hnya pilih lelaki yang berjubah untuk tnya akan Islam? kenapa bila lihat mereka baru ada keinginan untuk tau pasal Islam?

jawapan dia penampilan.

satu peristiwa ada rakan seumah kawan sy yang bukan Islam telah masuk rumah dan tanya saya nmpak ada org pakai baju labuh ada janggut pakai kopiah siapa mereka maka budak melayu telah cakap itu org Islam budak cina tadi jawab bukan dia bukan macam kamu dia lain. maka bila saya telah masuk kerumah maka budak cina tadi cakap mcm inilah mereka budak itu begitu teruja bila lihat penampilan org Islam.



Baju Seprauh x pernah pulak jumpa apa yang ada dalam syamial tarmizi Nabi pakai selendang berwarna hijau untuk selimut badan waktu musim sejuk.

nabi telah tiru Ahli kitab dalam menyikat rambut semuanya kebelakang. bila Allah larang tiru perbuatan maka nabi telah ubah mnyikat dengan belah tngah. boleh rujuk Syamail tarmizi. perkara yang sepatunya di gunakan adalah apa yang lazimnya di amalkan oleh org kafir. sya x bincangakan hukum pakaian. mmng xde larangan bagi pakaian yang menjadi adat masyrakat. tp nabi juga bersabda

"baransiapa yang mnyerupai satu kaum akan bngkitkan bersama mereka."

org2 terdahulu di kalangan Muhajirin dan ansar dan org2 yang ikot jejak langkah mereka dngan teliti Allah redho akan mereka dan mereka pun redho pada Allah At-Taubah ayat 100.

maka pendakwah yang amalkan sunnah dari segi Penampilan,perbuatan dan akhlak. beri lebih kesan pada org yang mndengar kadang x perlu nak cakap pun org datang pada org2 yang amlakan sunnah ini dan beritahu kami nak masuk Islam.

pada Awwal Islam. ramai org masuk Islam sbb lihat Kehidupan Para Sahabat. Sahabat nabi pergi mana2 mereka kan kata jadilah macam kami. maka org2 yang hidup akan masuk islam dan tiru sahabat.

Jadi penmpilan Islam bukan sesuatu yang halang Hidayat mcmana dlm fikiran Logikal sesetngah pihak. ada pun sestngah pihak fikir dngan amal kan Sunnah maka ssh nak jumpa msyarakat dan Dakwah mereka x de sbarang bukti. malah Terbukti golongan dakwah yang titik beratkan penampilan Islam inilah telah berjaya Islahakan lebih 15% dari jumlah ummat Islam. Dan bukan kita yang berikan Hidayah Hidayah ini kerja Allah. nabipun x leh bagi Hidayah pada bapak saudranya.

No comments:

Post a Comment