Search This Blog

Tuesday, January 10, 2012

Kenapa Sahabat Nabi dapan Kerjaan dan kita x dapat?

seikh Muhammad "kita kan buat 2 perkara dan Allah akan bg 2 perkara

1 ajak manusia kepada agama

2 kita sndiri kena amalkan agama.

perkara yg Allah bg:-

1 ma'yatullah dlm hadith Allah brtahu Aku akan jd tgn dan kaki org yg amal Agama maksud hadith itu bkn Allah jd tangan dan kaki tp Allah redho dgn setiap perbuatan hamba itu..

2 Allah akan lantik jd kahlifah dan kahlifah itu bkn shaja pemerintahan dunia kerajan. kerjaan itu terlalu kecik. kahlifah itu semua makhluk akan tunduk pada kita macamana tnduk pada sahabat nabi.. macamana sahabat nabi bila nk berehat di satu hutan(sory x ingt plk nama hutan 2) sahabat nabi bg tahu wahai punghuni hutan kami sahabat nabi nak berehat maka kluarlah kamu.. maka semua binatang telah kluar dr hutan tersebut..


Maulana Hamid "Allah bg sahabt nabi Khilafah kerajaan sbb dalam ht sahabt xde dunia. Kerjaan yg besar2 Rom harta yg dikumpul 1000thn parsi harta yg dikumpul 5000thn jth bawah sahabat. walaupun demekian harta ini x msk dalam hati sahabt. klu hri ini Allah bagi pada kita kita harta macam itu maka kita akna berperang merebut harta itu. jadi kita kena ubah yakin kita dari keyakinan dunia pada keyakinan akhirat mcmna yakinya sahabat nabi.untuk ubah yakin kna kluar 4 bln tiap2 thn"(terlalu pnjjang nk tulis selurh isi bayan)

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman (maksudnya),

“Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang soleh bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di muka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diredhai-Nya untuk mereka, dan Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka tetap menyembah-Ku dengan tiada mempersekutukan sesuatu apa pun dengan Aku. Dan barangsiapa yang (tetap) kafir sesudah (janji) itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasiq.” (an-Nuur, 24: 55)

kata kiyai Khuzairon hafizullah,khalifah yg pertama yg Allah akan beri ialah kekhalifah dlm hati(diri sendiri)..iaitu memimpin diri sendiri menuju redha Allah,kemudianya Allah berikan kekhalifah utk memimpin umat Islam,kemudian beri kekhalifahan utk pimpin org kafir dan kemudiannya Allah swt berikan kekhalifahan utk kuasai perkara/benda yg telah mati seperti (saidina Umar r.hu mengutus surat kepada Sungai Nil...Hal ini ialah syarah daripada beliau atas Kitab Hayatus Sahabah.

No comments:

Post a Comment