Search This Blog

Wednesday, December 21, 2011

kajian pada kitab fiqhul akbar Imam Abu hanifah. adakah Abu Hanifah berakidah Macam Salafi @ wahabi

mmng ada knyataan ini dalam kitab itu. "Allah betangan berwajah dn sebaginya" maka org salafi akan bergembira dan mengatakan bahawa Abu Hanifah akidah mcm kami.

seblm itu beberapa perkara perlu dipertimbangkan.

ada jga dalam kitab itu knyataan "percakapan Allah bukan macam Makhluk kita cakap dgn pen kertas suara tp Allah yg maha tinggi bercakap tampa alat dam perkataan"

sedng salafi yakin Allah bercakap dngan suara.

dalam kitab Fiqhul Akhbar mnyatakan Quran itu kalamullah sedng. sedng dalam kitab Ibanah terdapat knytaan imam abu hanfiah percaya Quran itu makhluk. jika salafi terima Kitab ibanah maka x boleh terima kitab Ini sbb knyataan bercanggah jika terima kitab ini x boleh terima kitab ibanah.

2 perkara perlu di perhatikan disini

1 tentang Wajah tngan dan diri Allah sprti dalam kitab ini. Imam At-Tahaawi x sebut tentang tangan Wajah dan Diri dalam kitabnya. dan kitab itu di terima oleh 2 pngikut Imam abu Hanifah sebgai Aqidah Imam Abu Hanifah ia itu Abu Yusuf dan Muhammad Ash-Shaibaani.

2 kita perlu fahami dari Contex buku ini Allah punyai 2 sifat sat Sifat zat dan sifat tindakan.

"Dia tidak menyerupai apa-apa ciptaan-Nya, dan tiada ciptaan-Nya menyerupai-Nya. Dia sentiasa ada dan akan sentiasa wujud dengan nama-nama-Nya dan sifat-sifat-Nya intipati (ketuhanan) dan (sifat) tindakan.

Bagi dasarnya,sifat Zat itu ialah: kehidupan, kuasa, pengetahuan, percakapan, pendengaran dan penglihatan, dan berkehndak( x tau nak pakai perktaan yg sesaui camana).

Dan sifat tindakan, adalah: mencipta, memberi, menghasilkan, mentadbir, dan ciri-ciri tindakan yg lain".

As for those of the essence, they are: life, power, knowledge, speech, hearing, seeing, and will.

And as for those of action, they are: creating, providing, producing, originating, manufacturing, and other attributes of action.”

maka sifat zat Allah ada 7

1 Hidup
2 kuasa
3 pngetahuan
4 berkata2
5 mendengar
6 melihat
7 bekehndak

sifat tindakan pula
1 mencipta
2 memberi
3 menghasilkan
4 mentadbir
5 membuat

dan lain2 sifat perbutan.


inilah sifat2 dlm akidah mtrdy dn imam mtrudy tmbah 1 lgi sifat ia itu Takween


ada pun imam abu hanfah x mnyatakan wajah tgn dan dri sbgai sifat Zat(diri) bg Allah. jika ada mesti beliau telah mnytakan sebagai sifat Allah. knapa beliau stelah sebut 7 sifat diri bagi Allah x nyatakan tngan wajah dan sbaginya. maka beliau x beriman ia adalah sifat Allah.

Jika salafi terima kata Imam Abu hanifah sebgai Allah punyai tnagn Wajah dn sbaginya mereka jgk kna terima 7 sifat Allah dinytakan Imam Abu Hanifah.

tetapi mereka tida akan terima mereka. salafi hanay akan ambil sebahagian dari apa yg diyakini Ulamak salaf yang mngikuti kehndak mereka dan mngatakan kami ikut aqidah salaf.

jika mereka mngambil perkataan tngan wajah dan diri bagi Allah dari imam Abu Hanifah maka mereka perlu brhnti stakat itu tida perlu tmbah perktaan mereka.

Jadi untuk menerima hakikat bahawa ini adalah kata-kata Abu Hanifa, kita sama ada hendak menerima tafsiran pertama atau kita hendak perlu menerima yang kedua, yang akan bermakna bahawa dia adalah bertentangan dengan dirinya.

Dan jika begitu, kita perlu menerima bahawa Abu Hanifa mungkin tak menjadi salah suatu pihak yg mngarang kitab ini.

depetik Dari kitab

Abu Hanifa, Salafis, al-Fiqh al-Akbar and The Truth
By Abdullah bin Hamid Ali

sumber dan artical asal. sila layari artical asal dama bahasa Inglish ada nota kaki boleh membantu

http://www.masud.co.uk/ISLAM/ust_abd/fiqh_al_akbar.htm

No comments:

Post a Comment