Search This Blog

Tuesday, March 20, 2012

menutup aurat dngan sempurna.

ada ulmak berpndapat muka aurat wajib tutp ada ulamak berpndapat muka bukan aurat tp kna tutup bago elak fitnah. fitanh itu berlaku zaman nabi lagi. apa tahlagi zaman skrg. bila lihat asbabun Nuzul Ahzab 59 maka lelaki fasik akan mngekory wanita mukminah bila tnya sbb akan di beritahu sy sngka ia adalah hmba. Maka Allah tunrkan perintah bagi knakan pakian yg bezakan antara wanita mukiminah dan hamba. dan Allah jnji dengaan pakyan sprti itu dapat knal sbagai mukminah. dan wanita2 itu akan di hormati. bila ada org yg berhijab dngan sempurna maka akan ada persah hormat. hijab yg spatunya, semua satu warna, hnya nmpakan mata. mata bukan untuk pamerkan atau bergambar, jadi wanita ltakan gambar dia berniqab dalam fb pun akan mngundang fitnah. akan ada ribuan org yg nk add dia. pakian terbaik adalah Niqab tiga lapis yg mana lapisan terakhir untuk menutup mata yg nmpak bila yg lalu dpn mereka adalah lelaki ajnabi.

dalam ayat ini juga ada perintah mentap di rumah. waniat bukan selalu keluar rumah atau berkerja dalam suasana bercampur lelaki dan permpuan. nabi jelas melarng wanita mnjadi playan. nabi benarkan wanita menenun mnjahit memasak. yg mana pkrjaan yg x pamerkan wanita tersebut..

jadi wanita kebiasanya akan berada dalam rumah bila terpksa kluar sbbkan kprluan maka akan kluar rumah dalam keadaan yg menutup wajah mereka. jika anda ambil pndapat wajah aurat pun inilah yg terbaik jika anda dengan pndapat muka hnya kan attp bagi elak fitnahpun inilah solotion dia. Fitnah berlaku di zaman nabi lagi apatah lagi zaman skrag? jika anda kata hnya wanita yg cantik maka siapa yg cantik? org yg dudk di afrika akan rasakan wanita afrika cantik xde satupun ukuran macamana nk bezakan wanita itu cantik atau x..

amat pelik bila ada org yg ambil sbahagian dari apa yg ulamak tetapkan muka bukan aurat tetap tetap kana tutp bagio elak fitnah di abaikan. xde pun ulamak yg cakap muka x termsuk dalam aurat tmpa ada ayat bila takutkan fitnah jadi wajib menutupinya.

akan dibawakan Hadith asma. hadith itupun hadith yg doif. perintah nabi akan perkara ini jelas.

Wanita itu aurat h.r tarmizi

nabi perintahkan wanita pergi solat hari raya dengan berhijab maka ditnya balik bagaimana dengan yg x punyai kain maka nabi beritahu hndaklah pinjam dari jiran.

cara pmkayan yg betol. dan menetapi syarat ttp aurat dengan semprna mngikut semua mazhab.



Hai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min: “Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka”. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha penyayang. Ahzab 59

2 comments:

  1. kena pakai mcm dlm gambar tu eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah matapun biasanya mereka akan tutb bila ada lelaki Ajanbi lalu depan mereka.

      Delete