Search This Blog

Thursday, March 1, 2012

Bagaimana Nak pujuk org yg dulunya baik kini telah jauh dari agama.

X mustahil berlaku dunia ini ujian.
Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas'uud r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda, dan Baginda adalah seorang yang benar lagi dibenarkan (iaitu dipercayai):
Sesungguhnya setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama tempoh yang sama, kemudian menjadi seketul daging selama tempoh yang sama, kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia menghembuskan padanya ruh dan dia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya, ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia memasuki syurga.

dan dalam Quran di ceritakan syatan akan mnyesatkan anak keturunan Adam a.s melainkan org2 yg ikhlas.
dan Syatan di laknat sbb dia takabur.

dan dalam hadith di atas berlakunya demikian sbb org2 itu ada 2 sifat ini. kita usaha supaya Allah jauhkan kita dari2 sifat2 ini. dan sentiasa Usaha suapaya anggab org lain lebih baik dari kita untuk elakan sifat Riya' dan sentiasa periksa amal dan betulkan niat untuk jaga Ikhlas. dan kita kna elakan berdebat Imam gazali beritahu debat akan hasilkan sifat sombong.

ini untuk diri kita.

untuk memujuk pula cuba menasihatkan dia. cuba sadari minta bantuan dari mana2 rakanya yg hmpir dngan dia. suadaripun buat hubngan baik dngan nya. cuab blnja mkn dan sbagainya rapatkan dngan dia kdg org berjauhan sbb x de kawan. dan doa supaya Allah berikan dia Hidayah. jgn sekali2 benci dia.

Cara nahi mungkar.
Dari Anas r.a Rasulullah s.a.w bersabda bermudah2lah dengan org ramai, dan jnganlah menyusah2kn mereka. Berilah berita gembira dan jnganlah datangkan rasa benci HR Bukhari

yakni berilah berita gembira tentang pahala terhadap amalan baik jngalan takutkan terhadap dosa2 mereka sehingga mereka putus harapan dari rahmat Allah.

hati manusia sememangnya suka dengan berita gembira dan Fadhilat.
ramai org x faham hakikat Nahi mungkar. bila kita nahi mungkar kna bayangkan kita di tmpat dia dan dia di tmpat kita. bila kita buat salah bagaimana cara kita nak org tgr kita. dan xde siapa yg akan suka bila di tegur. kita kna lmbutkan perkataan kita bila Allah perinthakan Nabi musa dakwah Firwan Allah perintahkan berlemah lmbutlah terhadap firaun kita buknalh org yg sehebat Nabi musa a.s dan org yg kita nak dakwah buknlah org yg struk firaun.

contoh Nahi mungkar yg terbaik ada pada Nabi s.a.w bagaimana nabi nasihat Bila ada pemuda dtg dan cakap pada Nabi wahai nabi aku suka berzina. maka nabi telah nasihat dia sehingga sesudah itu dia paling benci akan zina.

kita seringkali lupa dan x ambil sunnah dalam Nahi mungkar sehingga mnyebabkan org benci akan kita secara x langsung kita jadi sebab org terjauh dari agama. spatunya kita jadi punca dekatnya org pada agama.

dan Amar makruf dan nahi mungkar itu wajib. dan dakwah ada tiga peringkat mnghalang dngan tgn. Lidah dan peringkat paling rndah mncegah dengan Hati,,

Cuba msg dia tnya khabar ajak makan bersama. klu ada majlis agama ajak dia. dalam hati niat supaya dia berubah. Dia akan faham InshaAllah. dalam dakwah bila ada org yg makin jauh kami akan jumpa tp x langsung cerita pasal suruh dia berbah balik tapi bila kita buat hbngan dngn dia dia akan faham InshaAllah.

No comments:

Post a Comment