Search This Blog

Tuesday, February 28, 2012

Allah beri hidayah..

masa itu umor sy 16 tahun..
sy xde bagraund agama.. pngetahuan agama sy hanyalah yg dibrikan dalam skolah smata2.

yakin yg salah. yakin dengan makhluk. sehingga satu ketika mula bayangkan bagaimana rupa Allah. tp hati sy bertahu tahu salah jika bayangkan Rupa Allah..dalam kedaan itu juga sy telah bnyak salawat pada nabi s.a.w sbb pernah dengar jika selawat maka malaikat akan selawat keatas kita. maka doa malaiakat itu akan kembalikan kita pada jalan yg benar dan telah lakukan solat tasbih tiap2 hari.. dan masih mncari jalan.

sehingga ada sahabat berikan satu buku Bertajuk Sifat 20.. setelah dalami kitab tersebut maka baru faham akidah Islam yg sebnar Yakin api x boleh bakar tmpa Izin Allah api secara semualjadinya punyai sifat bakar adalah yakin yg salah yakni yakin Qadriyah. manakalah jabariyah pula yakin manusia jadi Jahat sebab paksaan.. Dan Allah x serupa dengan Makhluk apa yg kita dapat lihat maka bukanlah Allah sperti itu. Tida ada satpun serupa dengan Allah inilah Yakin Ahli Sunnah wal jmaah.

masa cuti penggal ada rakan skolah saya ajak untuk klaur berdakwah selama 3 hari. Bila kluar 3 hari di ajarakan kna yakin macam sahabat nabi yakni yakin Api x boleh bakar tmpa Izin Allah. maka sama macam apa yg saya baca dalam buku sifat 20. maka saya telah yakin inilah jalan yang saya cari selama ini.

dengan libat dgn usaha agama ini maka Allah telah bnyak tarbiyah hidup sy. sy mula beratakan solat jemaah. dan mnjadi Asbab ramai manusia mndapat hidayah.

walaupun terpaksa melalui mcm2 dugaan dari keluarga, Wahabi, Taroqat dan sbagainya tp yakin sy pada usha ini x sedikitpun goyah. sehingga sy temui semua jawapn pada persolan2 sy.
bila buat Usaha ini dapat yakin dengan Qada dan Qadar Allah. dapat amalkan sunnah. dapat selesaikan masalah dengan Amal. dapat sangka baik pada org. kesian pada org yg jauh pada agama dan pada org kafir. pada masa yang sama hati jadi tenang.

semua Allah amkan hidayah.. amin

No comments:

Post a Comment