Search This Blog

Friday, November 4, 2011

apa itu tabligh??

Nama yang disebut-sebut Masyarakat Antarabangsa itu sebenarnya tidak tahu dari mana asalnya, kerana mereka bukanlah Persatuan ataupun Pertubuhan NGO seperti PAS, ABIM, HIZBUT TAHRIR dan lain-lain. Mereka juga tidak pernah mendirikan papan tanda di tempat-tempat dan masjid-masjid mereka yang mengisytiharkan nama mereka “TABLIGH”.

Mereka juga tidak pernah menerbitkan majalah atau surat khabar seperti Persatuan-persatuan yang lain. Dan yang lebih menarik, mereka tidak meminta dana atau derma dari sesiapa pun, tiada tampalan poster untuk meminta derma fi sabilillah, apatah lagi tabung dan penaja. Ini kerana mereka benar-benar berjuang di jalan Allah s.w.t dengan menginfakkan(mengorbankan) harta,diri dan masa mereka sendiri, sebagaimana yang telah dilakukan oleh sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w.

Maulana Ilyas Rahmatullah alaih(pembangkit usaha Dakwah Rasulullah s.a.w) pernah ditanya orang akan nama jemaah ini, maka jawab beliau: “Jika saya disuruh menamakan Jemaah ini, maka akan saya namakan Jemaah Penggerak Iman (Harakatul Iman), tetapi kita tidak boleh menambah nama dalam Islam”.
Salah seorang ulama mereka Syaikh Maulana Jamil di dalam ceramahnya mengatakan : “Jangan mengatakan kita orang tabligh kerana perkataan itu memecah belah umat Islam”.

Oleh itu, anda janganlah hairan dengan akhlak dan sifat mereka, yang langsung tidak menginginkan kemasyhuran dan kebanggaan, apatah lagi kuasa, harta dan pangkat yang memabukkan manusia. Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment