Search This Blog

Thursday, March 4, 2010

Pentingnya Dakwah

wahai ummat islam

sedarlah akan kewajipan dakwah...
dakwah adalah tanggugn jawab bersama..
Nabi d hantar untuk rahamat sekelian alam (rahamtilil alamin)
medanya seluruh dunia dan nabi dihantar untuk bayi terakhir sehingga kiamat.
nabi kita adalah khatamn nabiyin..penutub pintu kenabian..
sebelum itu dr zaman anbi adam hingga ke nabi kita bila ada manusia x knal tuhan dan inggar maka Allah akan hantar nabi untuk baiki keadan ummat d sana.. ttp kedaan skrg klu seluruh mnusia langgar perintah Allah pun Allah x kn hantar nabi lg.. maka kerja dakawah berpindah pada Ummat..

maka sesipa yg rasa diri dia islam maka wajib ketas dia untuk buat dakwah..
dakwah tanggung jawab bersama..

DAlil ttg wajibnya dakwah..

jika kamu perkara mungkar hndakalh kamu cegah dngan tgn kamu jika tidak mampu dengan lidah kamu dan klu x mampu dngn hati kamu dan itu(cegah dgn hati) adalah iman yg selemah2nya al hadith..

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma`ruf dan mencegah dari yang munkar ; merekalah orang-orang yang beruntung. Ali-`Imraan:104

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ ءَامَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ

Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma`ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.Ali-`Imraan:110

dlam mntafsirka ayat ini Sayidina Umar bersabda ayat ini d turunkan keatas kami( sahabt) kerana digunakan perkataan kuntum bkn antum.. maka jika ummat islam yg nkn d kalangan sahabat nabi yg ingin jd ummat yg terbaiak hendakalah buat apa yg kami buat yg diterngkan dalam ayat itu yaitu ammar mkruf nahi mungkar..

klu kita lakukanya maka kita adalah ummat yg terbaik..
klu tidak kita tidak layak gelar diri kita sebagai khaira ummah..

skrg telah tau dakwah itu wajib apakah cara lakuknya??

kita kena buat ajak org yg hampir dngan kita seperti mana nabi telah ajak Abu Bakr..
untuk dia jd pembantu kita..
mulakan dngan mesyurat.. mesyurat adalah sunnah dan sifat mukmin..
dan bahagikan masa anatar 2 1/2 hingga 8 jam.. dan berjumpa dgn org skeliling kita dan ajak mereka untuk sama2 buat dakwah..
baca hadith untuk beri kita panduan dalam buat dakwah(biasakan baca kitab fadhliat amal atau muntkhab Hadith) baca dlm 1/2 jam..
hadith nabi akan trangkan hati...dan beri kita kekuatan dalam lakukan amal..
pilih hari yg sesuai untuk buat ziarah.. lakukanya dlm masa 45 minit dan lps habis ziarah buat keterangan knapa pada hari ini dakawah perlu d buat..
dan ajak org yg duduk dalam majlis untuk jdikan dakwah maksud hidup..
perkara yg sama perlu d ulang di surau2 yg berhampiran buat sehingga ada org d sana yg boleh buat semau itu..
dan kita kumpulkan beberapa org yg ada untuk pergi ke surau2 atau masjid berhampiran untuk ujudkan amal yg kita buat d adakan d tmpat mereka jugak..
dan penting untuk bangun malam dan doa supaya Allah beri hidayat pada mereka yg kita jummpa..

dan hadirkan diri ke markas dakwah d tmpat tuan2 markas untuk malaysia ada d SRI PETAlING KL..(program antara asar ke israk)..ceramah utama lps magrib..

insha Allah amal..

No comments:

Post a Comment