Search This Blog

Saturday, March 6, 2010

baca sebentar..wahai ummat islam....

peristiwa perang badar "kami semua tidor ttp nabi berdoa dibawah seponon pokok sehingga fajar"
peristiwa ketika fatah mekah kesemua sahabt solat malam sehingga Hindon telah kagum melihat ibadat sahabat dan mereka berdoa untuk hidayah kaum mekah dan untuk hindon (sedang hindun adalah org yang memusuhi islam sejak awal lg dan penyebab kematian Hamzah r.a. dn mamah Jantngnye)
bila hindon dgar mereka doa untuk diri dia maka dia teriak. dan akhirnya masuk islam...

matlamat hidup sahabat kesemuanya bagaimana agama boleh tersebar seluruh alam.. itulah kena jd matlamat kita...kita kena jd kan matlamat hidup kita seprti sahabat
kena berjuang seperti sahabat baru Allah akn hntar bantuan seperti mana sahabat dapat...rujuk At-taubah ayat 100"sesungguhnya org yang terdahulu dikalangan muhajirin dan ansar dan org yang ikut jejak langakah mereka sesunguhnya Allah redha atas mereka dn mereka pun redha".

.dn 111..
" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mumin, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besari"
mana 1 jemaah yg usaha seprti sahabat
mempunyai penampilan seperti sahabt
mencintakan sunnah seperti sahabat...fikirkanlah..

"Sahabat Nabi dan Nabi kita hidup dalam kelaparan tetapi perkara itu tidak halang mereka dari sebarkan agama pada hari ini apa yg menghalang kita dari sebarkan agama??"
ayat 100 2 Allah janjikan redahnya pada sesipa yg ikut jejak langkah sahabat...

Nabi s.a.w bersabda apabila kamu diseru untuk kluar maka kluarlah kamu (berjihad atau menyertai rombongan dakwah)

"Perbezaan antara shabat nabi dan kita Mereka bila dgr satu perintah terus amalkanya kita tnyakan seribu solan knapa itu dan ini dan akhirnya mengingkari"

No comments:

Post a Comment