Search This Blog

Wednesday, March 10, 2010

maksud Azan???

azan bukanlah untuk memberitahu bahawa telah masuk waku bahkan ia adalah seruan dr Allah untuk kita lakukan solat secara berjemah.. dn perlu d faham solat jemah adalah d masjid atau surau yg d laungkan azan..
d zaman Nabi semua shabat nabi solat d masjid tiada seorng pun solat d rumah..
sahabat Nabi Abdullah ibn masud bersabda "sesungguhnya stiap nabi ada sununhuda(sunnah petunjuk dan sunanuh huda Nabi kamu adalah solat jemaah dan apabila kamu tinggalakan solat jemaah maka kamu telah tinggalakan sunnah nabi kamu dan bila kamu tinggalakn Sunnah nabi kamu maka sesatlah kamu.
sesungguhnya di kalangana kami(para Sahabat Nabi) tida ada seorg pun yg tinggalkan jemaah kecuali org yag sakit ataupun terang2 munafik yg sakitpun jika d bantu oleh dua org akan mnyertai solat jeamah"...
lihat lah bertpa bezanay kita dn mereka
kita adalah lebih teruk dr munafik pada zaman Nabi kerana zaman nabi yg org munafik tinggalkan jemaah hnya pada waktu subh dan isyak kita 5 5 waktu solat d rumah atuapun tmpat yg tidak spatutnya..
perkara ini perlu d ubah hari ini kita impikan kejayaan sepert kejayan Sahabat tp dalam dr kita tida ada amal seperti amalan Sahabt macamana kita nak capai kegemilangan seprti kegemilangan sahabat??

No comments:

Post a Comment