Search This Blog

Thursday, March 11, 2010

kenapa tabligh ?

pergerakan Islam d Dunia yg tertua...
largest islamic move ment...
matlamat Jemaah bagaimana 6 sifat sahabat bolehb ada pada setiap individu islam
1 kalimah tayyibah
2 solat
3 ilmu dan zikir
4 ikramul muslimin
5 ikhlas
6 dakwah@khuruj

perkara d atas dan hadith ttgnya terdapat Dalam Muntkahb Hadith boleh rujuk..

struktur...
AMIR DUNIA
Syura setiap negara (mngikut Wikipedia 150 negara total population 80milion)
syura negeri
amir Daerah
amir kawasan..

CARA DAKWAH
5 amal MAsjid
1 mesyurat
2 hari2 bagi masa dan ajak Ummat untuk bersatu atas dasar Islam dan sedarkan ttg kepentingan dakwah
3taklim(mengadakan majlis ilmu d masjid dan rumah masing2 biasa nya akan d baca kitab FADILAT AMAL DAN MUNTAKHAB HADItH)
4 ziarah (ziraha umum di tmpat masing2 dan ziarah d tempat jiran ajak untuk berhimpun d masjid dan pnernagn akan dd berikan d masjid ttg pentingnye ummat ini buat dakwah)
5 bentuk jemaah dan pergi ke masjid lain dan usaha untuk ujudkan amal yg sama d tempat 2jiran.

SBBkn dakwah adalah perkara umum bg ummat Islam jemaah ini tidak mmpunya sebarang nama bg mmberithu bahaw kerja dakwa adlah kerja ummat keseluruhan
dan dakwah rumah kerumah pintu ke pintu mngikut cara yg sama seperti permulaan Islam..
dan bentuk jemaah dakwah pun amalan sahabat boleh rujuk Hayyatus sahabah(seikh Yusus khandalawi)
dan Imam Malik mnyatakan "Ummat ini tida boleh sekali2 d ubah melainakan cara yg nabi guna untuk ubah JAhiliyah"

cara ini amat berkesan bila "mempunyai pngikut yg paling ramai"
walaupun tidak pernah gunakan media masa..
dapat Ubah kehidupan ummat Islam d INdia pakistan Bangladesh sri lankha dan cina...(semua tmpat ini UMmat islam solat secara berjemaah)

cara paling baik untuk ubah Manusia ada ramai contoh manusia yg punyai akhlak yg buruk dpat d islahkan..

dapat satupadukan Ummat
contoh dpt hmpunkan 5 juta ummat islam d 1 tmpat (istimak bngladesh) dari serata dunia..

Surah At-Taubah ayat 100"O rang-orang yang terdahulu dari golongan muhajirin dan anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah ridha kepada mereka dan merekapun ridha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar".
dan lihat lah jemah Ini punya misi bagai mana setiap individu Islam dpt milik sifat Sahabt..
pndekatan dakwah sama seperti sahabat
punyai pnampilan sama macamaa sahabat.
jga solat jemaah pun macam sahabt..
siapakah yg ikut jejak langkah Sahabt dngan teliti??


"Islam itu bermula dalam keadaan yang asing, dan akan kembali asing maka beruntung mereka yang asing. Ditanya baginda: "Siapakah mereka wahai Rasulullah!" Jawab baginda: "Mereka yang membaiki ketika manusia rosak". (Riwayat Ahmad, sahih).


hurayan ttg 6 sifat..
1 lailaha Illah (selain dr Allah tidak boleh buat apa pun tmpa izin Allah)..beriman dgn Allah dgn Tauhid yg betul..
Muahammadr Rasulullah( amalkan segala Sunnah Baginada S.A.W)

2 solat(selesaikan segala masalah dgn perantarana amal)

3 ilmu Mngetahui ttg segala perintah Allah dn LArangan Allah dn cara lksanakan perintah dgn Sunnah yg betu contoh dlm perkara wdhu ramai yg tinggalkan sunnah Menyelit jr dlm Jnngut.. siwak, sapa keseluruhan kepala dan jimat Air.. sepatutnya belajar cara Wudhu mengi8kiut Sunnah yg betul hmpir keseluruhan Ahli Jemaah ini tahui ttg cara wudhu yg betul. zikr Ingat Allah setiap masa dan keadaan. dgn amalkn doa2 masnunah..(doa tidor bgn tdur naik knderaan ketika bersin jwab bilah dgr org sebut Allahdulilah ketika bersin dan sebagainaya..) adakan masa yg khas untuk zikir secara lisan waktu selps subuh dan asar dalam bnyak hadith dpt d buktikan ttg waktu2 itu mustajab zikir..

4 ikramul Muslimin(muliyakan org Islam) dgn menunaikan hak2 org islam hak org islam yg d tinggalkan jawab yarhamukallah ketika dgr org bersin dan baca Alahmdulillah..dana Ada satau bab yg has dalam Muntakhab hadith ttg hak2 org islam dalam bahagian ikramul muslimin..muliakan org2 alaim hormati org tua dan kasihi kanak2..

5 ikhals lakukan segala amal Semata2 kerana Allah perlu d fahami azam yg sunguh2 untuk lakukan dosa akan d balas doasa walaupun dosa tersebut tdk d lakukan kerana tidak mampu.. ttp untuk niat yg baik mrancang sahajapau mnghasilakn pahala.. dn perlu d fahami lakukn amal dgn harapkan pahala (Ihtisab) bkn berlawanan dgn Ikhlas..kerana terdapt banyak hadith dan ayat Quran ttg fadhilat dan harapakan pahala(ihtisab)..

6 dakwah..dakwah perlu d buat atas toriqat Rasulullah..dan para sahabt..(dakawah merupakan sunnah semua Ambia a.s dan tugas utama ummat ini.) dan buat dakawah bermua dr msjid dgn amalakn 5 amal yg d trngkan d atas..
dan perlu d bentuk jemaah khusus untuk lakukan tugas ini perkara ini pun adalah amalan Sunnah dan boleh rujuk hayatus sahabah...

Ummat ini hnay akan capai kegemilanag sahabt bila ada usaha yg mirip2 dgn amalan sahabat.. dan adanya org2 yg bercita2 ikut para sahabt...

No comments:

Post a Comment