RAMAI para ustaz yang tidak boleh menerima Jamaah Tabligh kerana kata mereka jamaah ini tidak cegah munkar. Mereka memetik kata-kata sebahagian ulama Tabligh yang berkata sebegitu di dalam buku mereka, kemudian para ustaz ini akan berkata: cara Tabligh ini berlawan dengan al Quran dan Hadis.
Para ustaz ini sepatutnya bertanya dulu maksud sebenar dan kaedah Tabligh. Bukannya terus menghukum sedemikian. Mereka sepatutnya boleh berfikir dengan waras bagaimana boleh berlaku ulamak yang terdidik dengan sempurna di dalam agama boleh berkata perkara yang bercanggah dengan syariat. Adakah patut seorang hafiz Al Quran kemudian belajar semua bidang ilmu-ilmu Islam di madrasah sehingga ke Dauratul Hadith kemudian bercakap perkara yang berlawanan dengan Syariat iaitu: kami hanya amar bil maaruf dan tidak mencegah munkar. Amat jauh untuk dierima orang yang sedemikian akan berkata begitu dan mengajak semua Jamaah Tabligh buat begitu. Oleh kerana itu ia menunjukkan bahawa tidak mencegah munkar itu ada kaedah mereka sendiri. Dan bahawa para ustaz yang mengkritik Tabligh tidak berfikir lebih mendalam, dan memadai dengan ilmu mereka yang tidak ke mana. Ada bahayanya jika ilmu sekerat jalan sahaja.
Aktiviti yang dijalankan oleh Jamaah Tabligh ialah untuk mengembalikan umat Islam kepada amalan Islam yang sebenar. Maksudnya mereka ingin jadikan seseorang Islam itu taat kepada Allah dengan mematuhi segala larangannya dan meninggalkan segala perkara-perkara yang dilarang-Nya. Perkara ini telah terbukti kerana ramai yang setelah keluar tiga hari mulai berubah dan kembali taat kepada Allah. Dahulunya adalah seorang yang tidak pernah solat, puasa dan sentiasa melakukan berbagai dosa, setelah menyertai Tabligh semua ibadat fardhu dan sunat dapat dilakukannya; dan semua perkara haram telah ditinggalkan
Apabila segala kemungkaran yang sering dilakukan dahulu telah ditinggalkan, bermakna cegah mungkar telah dilakukan oleh jamaah Tabligh dengan berjaya. Inilah cegah munkar yang sebenarnya, kerana kemungkaran terus dibencinya dan takut untuk melakukanya lagi.
Ada orang menganggap bahawa kita cegah munkar ialah dengan meronda di pantai, taman reakrasi, dan hotel-hotel kemudian tangkap mereka yang buat maksiat di sana. Ataupun undi PAS kemudian setelah menang pilihanraya dan memerintah, boleh tutup semua kasino, kedai arak dan segala tempat maksiat.
Barangkali ustaz-ustaz yang membenci Tabligh pun berfikiran sempit begitu. Sebenarnya, melalui cegah munkar dengan cara begitu, maksiat hanya akan ditinggalkan oleh orang melakukannya ketika ditangkap sahaja, dan selepas itu mereka akan melakukannya lagi. Apakah dapat dibuktikan bahawa orang ditangkap dan didakwa kemudian dihukum kerana khalwat atau berzina akan menjadi betul-betul insaf dan kemudian menjadi orang taat seperti yang terjadi pada orang-orang Tabligh. Adakah selepas menerima hukuman mereka akan pergi ke masjid setiap waktu solat dan menjauhi maksiat mereka dahulu?
Apakah selepas tutup kasino dan kedai arak, orang yang telah lama main judi dan minum arak di sana akan insaf dan bertaubat? Tak ada pun begitu.
Tetapi Tabligh hanya ajak orang yang sering buat maksiat itu keluar selama tiga hari, 40 hari dan selanjutnya, kemudian orang itu akan terus bertaubat dan insaf segala dosanya. Selepas balik mereka tidak akan melakukan maksiat lagi. Manakah cara cegah mungkar yang terbaik? Cara Tabligh atau cara yang difikir oleh orang lain. Lu fikirlah sendiri.
Inilah maksud: tidak mencegah munkar, yang disebut oleh ulamak Tabligh. Apabila Tabligh berjaya ‘mencipta’ manusia yang soleh melalui khuruj selama tiga hari dan lain-lain, maka secara automatik mereka berjaya ‘mematikan’ munkar. Takkan ini pun tak faham. Kalau tak faham takyah jadi ustazlah. Pegi noreh lagi baguih.
Search This Blog
Wednesday, February 29, 2012
Tuesday, February 28, 2012
Allah beri hidayah..
masa itu umor sy 16 tahun..
sy xde bagraund agama.. pngetahuan agama sy hanyalah yg dibrikan dalam skolah smata2.
yakin yg salah. yakin dengan makhluk. sehingga satu ketika mula bayangkan bagaimana rupa Allah. tp hati sy bertahu tahu salah jika bayangkan Rupa Allah..dalam kedaan itu juga sy telah bnyak salawat pada nabi s.a.w sbb pernah dengar jika selawat maka malaikat akan selawat keatas kita. maka doa malaiakat itu akan kembalikan kita pada jalan yg benar dan telah lakukan solat tasbih tiap2 hari.. dan masih mncari jalan.
sehingga ada sahabat berikan satu buku Bertajuk Sifat 20.. setelah dalami kitab tersebut maka baru faham akidah Islam yg sebnar Yakin api x boleh bakar tmpa Izin Allah api secara semualjadinya punyai sifat bakar adalah yakin yg salah yakni yakin Qadriyah. manakalah jabariyah pula yakin manusia jadi Jahat sebab paksaan.. Dan Allah x serupa dengan Makhluk apa yg kita dapat lihat maka bukanlah Allah sperti itu. Tida ada satpun serupa dengan Allah inilah Yakin Ahli Sunnah wal jmaah.
masa cuti penggal ada rakan skolah saya ajak untuk klaur berdakwah selama 3 hari. Bila kluar 3 hari di ajarakan kna yakin macam sahabat nabi yakni yakin Api x boleh bakar tmpa Izin Allah. maka sama macam apa yg saya baca dalam buku sifat 20. maka saya telah yakin inilah jalan yang saya cari selama ini.
dengan libat dgn usaha agama ini maka Allah telah bnyak tarbiyah hidup sy. sy mula beratakan solat jemaah. dan mnjadi Asbab ramai manusia mndapat hidayah.
walaupun terpaksa melalui mcm2 dugaan dari keluarga, Wahabi, Taroqat dan sbagainya tp yakin sy pada usha ini x sedikitpun goyah. sehingga sy temui semua jawapn pada persolan2 sy.
bila buat Usaha ini dapat yakin dengan Qada dan Qadar Allah. dapat amalkan sunnah. dapat selesaikan masalah dengan Amal. dapat sangka baik pada org. kesian pada org yg jauh pada agama dan pada org kafir. pada masa yang sama hati jadi tenang.
semua Allah amkan hidayah.. amin
sy xde bagraund agama.. pngetahuan agama sy hanyalah yg dibrikan dalam skolah smata2.
yakin yg salah. yakin dengan makhluk. sehingga satu ketika mula bayangkan bagaimana rupa Allah. tp hati sy bertahu tahu salah jika bayangkan Rupa Allah..dalam kedaan itu juga sy telah bnyak salawat pada nabi s.a.w sbb pernah dengar jika selawat maka malaikat akan selawat keatas kita. maka doa malaiakat itu akan kembalikan kita pada jalan yg benar dan telah lakukan solat tasbih tiap2 hari.. dan masih mncari jalan.
sehingga ada sahabat berikan satu buku Bertajuk Sifat 20.. setelah dalami kitab tersebut maka baru faham akidah Islam yg sebnar Yakin api x boleh bakar tmpa Izin Allah api secara semualjadinya punyai sifat bakar adalah yakin yg salah yakni yakin Qadriyah. manakalah jabariyah pula yakin manusia jadi Jahat sebab paksaan.. Dan Allah x serupa dengan Makhluk apa yg kita dapat lihat maka bukanlah Allah sperti itu. Tida ada satpun serupa dengan Allah inilah Yakin Ahli Sunnah wal jmaah.
masa cuti penggal ada rakan skolah saya ajak untuk klaur berdakwah selama 3 hari. Bila kluar 3 hari di ajarakan kna yakin macam sahabat nabi yakni yakin Api x boleh bakar tmpa Izin Allah. maka sama macam apa yg saya baca dalam buku sifat 20. maka saya telah yakin inilah jalan yang saya cari selama ini.
dengan libat dgn usaha agama ini maka Allah telah bnyak tarbiyah hidup sy. sy mula beratakan solat jemaah. dan mnjadi Asbab ramai manusia mndapat hidayah.
walaupun terpaksa melalui mcm2 dugaan dari keluarga, Wahabi, Taroqat dan sbagainya tp yakin sy pada usha ini x sedikitpun goyah. sehingga sy temui semua jawapn pada persolan2 sy.
bila buat Usaha ini dapat yakin dengan Qada dan Qadar Allah. dapat amalkan sunnah. dapat selesaikan masalah dengan Amal. dapat sangka baik pada org. kesian pada org yg jauh pada agama dan pada org kafir. pada masa yang sama hati jadi tenang.
semua Allah amkan hidayah.. amin
Wednesday, February 15, 2012
Peribadi dan rupa Rasulullah s.a.w
- حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ وَكِيعٍ قَالَ : حَدَّثَنَا جُمَيْعُ بْنُ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْعِجْلِيُّ إِمْلاَءً عَلَيْنَا مِنْ كِتَابِهِ قَالَ : أَخْبَرَنِي رَجُلٌ مِنْ بَنِي تَمِيمٍ مِنْ وَلَدِ أَبِي هَالَةَ زَوْجِ خَدِيجَةَ ، يُكَنَى أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ، عَنِ ابْنٍ لِأَبِي هَالَةَ ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ قَالَ : سَأَلْتُ خَالِي هِنْدَ بْنَ أَبِي هَالَةَ ، وَكَانَ وَصَّافًا ، عَنْ حِلْيَةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَأَنَا أَشْتَهِي أَنْ يَصِفَ لِي مِنْهَا شَيْئًا أَتَعَلَّقُ بِهِ ، فَقَالَ : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَخْمًا مُفَخَّمًا ، يَتَلَأْلَأُ وَجْهُهُ تَلَأْلُؤَ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ ، أَطْوَلُ مِنَ الْمَرْبُوعِ ، وَأَقْصَرُ مِنَ الْمُشَذَّبِ ، عَظِيمُ الْهَامَةِ ، رَجِلُ الشَّعْرِ ، إِنِ انْفَرَقَتْ عَقِيقَتُهُ فَرَّقَهَا ، وَإِلَّا فَلاَ يُجَاوِزُ شَعْرُهُ شَحْمَةَ أُذُنَيْهِ إِذَا هُوَ وَفَّرَهُ ، أَزْهَرُ اللَّوْنِ ، وَاسِعُ الْجَبِينِ ، أَزَجُّ الْحَوَاجِبِ سَوَابِغَ فِي غَيْرِ قَرَنٍ ، بَيْنَهُمَا عِرْقٌ يُدِرُّهُ الْغَضَبُ ، أَقْنَى الْعِرْنَيْنِ ، لَهُ نُورٌ يَعْلُوهُ ، يَحْسَبُهُ مَنْ لَمْ يَتَأَمَّلْهُ أَشَمَّ ، كَثُّ اللِّحْيَةِ ، سَهْلُ الْخدَّيْنِ ، ضَلِيعُ الْفَمِ ، مُفْلَجُ الأَسْنَانِ ، دَقِيقُ الْمَسْرُبَةِ ، كَأَنَّ عُنُقَهُ جِيدُ دُمْيَةٍ فِي صَفَاءِ الْفِضَّةِ ، مُعْتَدِلُ الْخَلْقِ ، بَادِنٌ مُتَمَاسِكٌ ، سَوَاءُ الْبَطْنِ وَالصَّدْرِ ، عَرِيضُ الصَّدْرِ ، بَعِيدُ مَا بَيْنَ الْمَنْكِبَيْنِ ، ضَخْمُ الْكَرَادِيسِ ، أَنْوَرُ الْمُتَجَرَّدِ ، مَوْصُولُ مَا بَيْنَ اللَّبَّةِ وَالسُّرَّةِ بِشَعْرٍ يَجْرِي كَالْخَطِّ ، عَارِي الثَّدْيَيْنِ وَالْبَطْنِ مِمَّا سِوَى ذَلِكَ ، أَشْعَرُ الذِّرَاعَيْنِ وَالْمَنْكِبَيْنِ وَأَعَالِي الصَّدْرِ ، طَوِيلُ الزَّنْدَيْنِ ، رَحْبُ الرَّاحَةِ ، شَثْنُ الْكَفَّيْنِ وَالْقَدَمَيْنِ ، سَائِلُ الأَطْرَافِ - أَوْ قَالَ : شَائِلُ الأَطْرَافِ - خَمْصَانُ الأَخْمَصَيْنِ ، مَسِيحُ الْقَدَمَيْنِ ، يَنْبُو عَنْهُمَا الْمَاءُ ، إِذَا زَالَ زَالَ قَلِعًا ، يَخْطُو تَكَفِّيًا ، وَيَمْشِي هَوْنًا ، ذَرِيعُ الْمِشْيَةِ ، إِذَا مَشَى كَأَنَّمَا يَنْحَطُّ مِنْ صَبَبٍ ، وَإِذَا الْتَفَتَ الْتَفَتَ جَمِيعًا ، خَافِضُ الطَّرْفِ ، نَظَرُهُ إِلَى الأَرْضِ أَطْوَلُ مِنْ نَظَرِهِ إِلَى السَّمَاءِ ، جُلُّ نَظَرِهِ الْمُلاَحَظَةُ ، يَسُوقُ أَصْحَابَهُ وَيَبْدَأُ مَنْ لَقِيَ بِالسَّلاَمِ.
Telah menceritakan kepada kami Sufyan bin Waki` katanya, telah menceritakan Jumaik bin Umar bin Abdur Rahmanal-Ijli` menulis dalam kitabnya dengan katanya: telah mengkhabarkan kepada aku seorang lelaki dari Bani Tamim dari anak kepada Abi Halah suami Khadijah yang digelar sebegai Aba Abdullah, daripada anak kepada Abi Halah, daripada Hasan bin Ali telah berkata : Aku bertanya daripada bapa saudaraku ( sebelah ibu ) Hind ibn Abi Halah mengenai wajah dan perwatakan Rasulullah s.a.w, kerana beliau selalu menerangkan secara terperinci. Daku berharap beliau dapat menerangkan sifat-sifat yang mulia kepadaku agar dapat ku jadikan penerangannya itu sebagai bukti dan hujjah bagi diriku. Maka beliau ; Hind R.A berkata bahawa :
“ Baginda mempunyai sifat yang sangat mulia pada dirinya dan juga sangat mulia pada pandangan orang-orang lain. Wajahnya bercahaya seperti bulan mengambang. Baginda lebih tinggi daripada orang yang sederhana tetapi lebih rendah dariapda orang yang sangat tinggi. Kepadanya yang mulia sederhana besarnya. Walaupun besar tetapi sepadan denagn kekacakannya. Tidaklah begitu besar sehingga mencacatkan kekacakan wajah dan perawakannya. Rambutnya yang mulai sedikit gelombang ( iaitu tidak lurus sangat ) . Baginda tidak mengambil berat untuk membelah rambutnya; jika rambutnya senang dibelah,maka baiklah keadaannya, jika tidak baginda pun tidak memberikan tumpuan untuk melakukannya. Dalam hal ini, baginda melakukan mengikut masa dan keadaan. Jika setelah di letak minyak pada rambutnya, baginda akan membelah rambutnya bila mana memperolehi sikat. Bila rambut Rasulullah SAW panjang, rambut baginda melepasi sedikit daripada cuping telinganya. Wajah baginda berseri-seri dan dahinya luas. Keningnya tipis dan melengkung dan tidak bertemu. Di antara keningnya terdapat satu urat yang akan timbul apabila baginda murka. Hidungnya yang mulia mancung dan bercahaya. Pada sekali pandang seorang pemerhati akan mendapati hidungnya besar tetapi apabila diperhati secara halus maka dia akan mendapati bahawa hidungnya mancung adalah disebabkan cahaya dan bukanlah disebabkan besar. Janggutnya yang mulia berkeadaan lebat . Anak matanya tersangat hitam. Pipinya rata (tidak cengkung), berisi tidak kendur atau menggelambir. Mulut baginda sederhana luasnya (tidak sempit yang menjadikan wajahnya hodoh); giginya kecil dan bercahaya (tidak besar). Di antara gigi hadapannya terdapat sedikit jarak dan tidak lah rapat sangat di antara satu sama lain. Satu garisan rambut halus membarisi daripada dada ke pusat. Lehernya kurus dan cantik untuk dilihat seumpana besi yang tercanai dan warna kulitnya cerah dan menarik seperti perak. Kesemua kaki dan tangannya berulas. Badannya tegap. Perut dan dadanya rata( tidak buncit yang boleh menyukarkan sewaktu berjalan). Dadanya bidang malahan agak lebar di antara kedua-dua bahunya. Tulang-tulang sendinya besar dan kuat (menunjukkan kekuatan). Apabila baginda membuka baju, badannya nampak berkilat dan berkilau ( bahagian terdedah juga nampak berkilat dan bersinar sebagaimana bahagian yang tertutup). Terdapat satu jaluran bulu di antara dada dan perut. Selain ini dada dan perutnya tidak mempunyai bulu tetapi bulu-bulu terdapat pada kedua-dua lengan, bahu dan bahagian atas dada. Pergelangan tangannya panjang dan tapak tangannya lebar. Kedua-dua kakinya berisis dan montok. Jari-jari tangan dan kakinya panjang ( sama ukuran ). Tapak kakinya dalam dan kakinya rata. Kakinya yang berkeadaan licin, menjadikan air berlalu tanpa melekat dan mengalir terus. Apabila baginda berjalan, baginda akan menapak ke hadapan dengan tegap. Baginda berjalan agak membongkok ke hadapan sambil meletakkan kakinya tanpa menghentak. Baginda berjalan dengan langkah yang cergas dan bukan langkah yang pendek-pendek. Apabila baginda berjalan nampak seperti menuruni bukit. Apabila Rasulullah SAW memberikan sesuatu perhatian, baginda akan memalingkan seluruh tubuhnya. Matanya yang mulia memalingkan seluruh tubuhnya. Matanya yang mulia sentiasa ke bawah, kebanyakannya memandang ke arah bumi daripada memandang ke arah langit. Memandang hanya dengan ekor mata sahaja. Apabila baginda SAW berjalan di kalangan sahabat-sahabatnya, baginda SAW akan mendahului mereka. Baginda SAW akan mendahului memberI salam jika bertemu Dengan orang ramai “. (HR tirmizi)
Sumber : Syamail Tirmizi : Insan Teladan Sepanjang Zamani
Telah menceritakan kepada kami Sufyan bin Waki` katanya, telah menceritakan Jumaik bin Umar bin Abdur Rahmanal-Ijli` menulis dalam kitabnya dengan katanya: telah mengkhabarkan kepada aku seorang lelaki dari Bani Tamim dari anak kepada Abi Halah suami Khadijah yang digelar sebegai Aba Abdullah, daripada anak kepada Abi Halah, daripada Hasan bin Ali telah berkata : Aku bertanya daripada bapa saudaraku ( sebelah ibu ) Hind ibn Abi Halah mengenai wajah dan perwatakan Rasulullah s.a.w, kerana beliau selalu menerangkan secara terperinci. Daku berharap beliau dapat menerangkan sifat-sifat yang mulia kepadaku agar dapat ku jadikan penerangannya itu sebagai bukti dan hujjah bagi diriku. Maka beliau ; Hind R.A berkata bahawa :
“ Baginda mempunyai sifat yang sangat mulia pada dirinya dan juga sangat mulia pada pandangan orang-orang lain. Wajahnya bercahaya seperti bulan mengambang. Baginda lebih tinggi daripada orang yang sederhana tetapi lebih rendah dariapda orang yang sangat tinggi. Kepadanya yang mulia sederhana besarnya. Walaupun besar tetapi sepadan denagn kekacakannya. Tidaklah begitu besar sehingga mencacatkan kekacakan wajah dan perawakannya. Rambutnya yang mulai sedikit gelombang ( iaitu tidak lurus sangat ) . Baginda tidak mengambil berat untuk membelah rambutnya; jika rambutnya senang dibelah,maka baiklah keadaannya, jika tidak baginda pun tidak memberikan tumpuan untuk melakukannya. Dalam hal ini, baginda melakukan mengikut masa dan keadaan. Jika setelah di letak minyak pada rambutnya, baginda akan membelah rambutnya bila mana memperolehi sikat. Bila rambut Rasulullah SAW panjang, rambut baginda melepasi sedikit daripada cuping telinganya. Wajah baginda berseri-seri dan dahinya luas. Keningnya tipis dan melengkung dan tidak bertemu. Di antara keningnya terdapat satu urat yang akan timbul apabila baginda murka. Hidungnya yang mulia mancung dan bercahaya. Pada sekali pandang seorang pemerhati akan mendapati hidungnya besar tetapi apabila diperhati secara halus maka dia akan mendapati bahawa hidungnya mancung adalah disebabkan cahaya dan bukanlah disebabkan besar. Janggutnya yang mulia berkeadaan lebat . Anak matanya tersangat hitam. Pipinya rata (tidak cengkung), berisi tidak kendur atau menggelambir. Mulut baginda sederhana luasnya (tidak sempit yang menjadikan wajahnya hodoh); giginya kecil dan bercahaya (tidak besar). Di antara gigi hadapannya terdapat sedikit jarak dan tidak lah rapat sangat di antara satu sama lain. Satu garisan rambut halus membarisi daripada dada ke pusat. Lehernya kurus dan cantik untuk dilihat seumpana besi yang tercanai dan warna kulitnya cerah dan menarik seperti perak. Kesemua kaki dan tangannya berulas. Badannya tegap. Perut dan dadanya rata( tidak buncit yang boleh menyukarkan sewaktu berjalan). Dadanya bidang malahan agak lebar di antara kedua-dua bahunya. Tulang-tulang sendinya besar dan kuat (menunjukkan kekuatan). Apabila baginda membuka baju, badannya nampak berkilat dan berkilau ( bahagian terdedah juga nampak berkilat dan bersinar sebagaimana bahagian yang tertutup). Terdapat satu jaluran bulu di antara dada dan perut. Selain ini dada dan perutnya tidak mempunyai bulu tetapi bulu-bulu terdapat pada kedua-dua lengan, bahu dan bahagian atas dada. Pergelangan tangannya panjang dan tapak tangannya lebar. Kedua-dua kakinya berisis dan montok. Jari-jari tangan dan kakinya panjang ( sama ukuran ). Tapak kakinya dalam dan kakinya rata. Kakinya yang berkeadaan licin, menjadikan air berlalu tanpa melekat dan mengalir terus. Apabila baginda berjalan, baginda akan menapak ke hadapan dengan tegap. Baginda berjalan agak membongkok ke hadapan sambil meletakkan kakinya tanpa menghentak. Baginda berjalan dengan langkah yang cergas dan bukan langkah yang pendek-pendek. Apabila baginda berjalan nampak seperti menuruni bukit. Apabila Rasulullah SAW memberikan sesuatu perhatian, baginda akan memalingkan seluruh tubuhnya. Matanya yang mulia memalingkan seluruh tubuhnya. Matanya yang mulia sentiasa ke bawah, kebanyakannya memandang ke arah bumi daripada memandang ke arah langit. Memandang hanya dengan ekor mata sahaja. Apabila baginda SAW berjalan di kalangan sahabat-sahabatnya, baginda SAW akan mendahului mereka. Baginda SAW akan mendahului memberI salam jika bertemu Dengan orang ramai “. (HR tirmizi)
Sumber : Syamail Tirmizi : Insan Teladan Sepanjang Zamani
Wednesday, February 8, 2012
telah hampir waktu..
+Bulan-Bulan Terakhir Tabligh Bertabligh
Tuan-tuan, tak perlu bergaduh atas sebab yang tidak jelas.
Saya terpaksa menaip bukan kerana kehendak jemaah, tapi kerana saya hendak memberitahu bahawa masanya hampir tiba...
seumpama tuan melihat kapal terbang yang tinggi diawan bergerak perlahan, hakikatnya kapal terbang tersebut mungkin berkelajuan 500km/j.
begitu juga dengan mereka yang berada diluar jemaah, mereka melihat pergerakkan jemaah ini perlahan... hakikatnya... jemaah ini sudah hendak sampai ke destinasi terakhirnya, jemaah sedang bergarak laju, sangat laju berbanding dengan tahun-tahun sebelum, seluruh dunia.
sebelum terjadinya perperangan akhir zaman, sebelum terjadinya kebangkitan Islam, rabai yahudi memberi "benchmark" kepada umat ini, umat islam hanya akan bangkit sekiranya solat subuhnya sama dengan solat jumaat. - Tuan, perkara ini telah pun terjadi di suatu kawasan asbab dari usaha dakwah ini menandakan dekatnya saat kebangkitan umat islam.
Tuan-tuan, tuan-tuan mempunyai semangat yang tinggi dalam Islam, tapi agak sayang sekiranya jemaah kami sudah bergerak hampir dengan Jurusalem, tapi tuan-tuan masih di hadapan komputer lantaran tidak mengetahui apa yang terjadi.
Tuan-tuan, seperti yang tuan ketahui, jemaah ini tidak menggunakan media sebagai medium perhubungan, sebaliknya menggunakan masjid, dari sini semua maklumat2 akan di pindahkan. Datanglah ke masjid-masjid, dan duduklah dalam mesyuarat.
Tuan-tuan, kini setiap tahun syura dunia dihantar membuat haji. Ini biasa bagi orang awam, hakikatnya ada seseorang yang akan menzahirkan dirinya dihadapan Kaabah pada saat yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Maka syura akan memujuknya menjadi Amer kepada jemaah ini. Seperti yang kita sedia maklum, beliau akan menolaknya kerana berasa tidak layak.
Tuan-tuan, sekiranya beliau menerima, "automatinya" beliau mempunyai tentera lebih ramai dari mana-mana negara dalam dunia, tentera-tentera yang telah pun berlatih sejak zaman Maulana Ilyaas (rah) 1924, dianggarkan lebih dari 5,000,000 (5 juta)... angka ini dianggarkan mengikut jumlah kehadiran istimaq di bhopal yang mencecah 2,000,000 orang, di malaysia sahaja mencecah 200,000, akan tetapi jangan salah faham keseluruhan ini adalah tentera-tenteranya. Ianyanya akan ditapis lagi, mereka-mereka yang pernah keluar setahun, 4 bulan, 40hari, 3 hari.
Jadi jumlahnya akan mengecil tetapi kualiti yang lebih baik. Hanya dan jika hanya 1% sahaja dari jumlah keseluruahan yang betul-betul menjaga 5 amal masjid, 5 waktu berjemaah, menjagai solat tahajud, maka jumlah yang terkumpul melebihi jumlah tentera Sultan Mahmud Al-fateh yang berjaya menawan Sepanyol 500 tahun yang lampau. (250,000 tentera)
Tuan-tuan yang dikasihi, Tuan-tuan selalu bertanya kepadda kami bila kami akan mengankat senjata melawan yahudi di Israel, kami tidak salahkan tuan-tuan, kerana dikalangan sahabat juga ada yang bersemangat seperti tuan-tuan semasa hendak menakluki Mekah, akan tetapi dengan bijaksana dapat disabarkan dengan Rasullah SAW. Tuan-tuan, sebaik sahaja kami mempunyai Hadratji (Amer) ke-4 yang telah dinantikan sejak 1995, maka impian tuan-tuan akan tercapai, persoalannya adakah tuan telah berlatih bersusah payah meninggalkan isteri-isteri dan anak-anak tuan?
Tuan-tuan, inilah satu-satunya jemaah dalam dunia yang tuan-tuan tidak boleh masuk tetapi boleh keluar. Akan tetapi ada syaratnya, tuan-tuan hendaklah mempunyai sifat wajib "memuliakan orang-orang islam yang lain dan tidak boleh bersangka buruk sesama orang lain", sekiranya tuan-tuan tidak mempunyai sifat ini, nescaya sekiranya tuan sudah keluar 4 bulan sekali pun tuan tidak akan "dipilih" untuk keluar lagi dan lagi. Usaha tuan-tuan dalam ini hanya sekadar pengetahuan. Ingat DUA syarat atas sahaja menyebabkan ramai sekali umat islam tidak dapat keluar berdakwah sebab mana mungkin pendakwah mempunyai sifat-sifat diatas. Jadi jangan cepat melatah sekiranya tuan-tuan fikir tuan-tuan yang menolak jemaah ini, mungkin usaha ini yang menolak tuan-tuan.
Tuan-tuan, ramai dari tuan yang mendengar usaha ini ialah usaha pilihan. Iya, lihat aja, berapa ramai yang mengetahui kebenaran usaha ini tetapi tidak mahu mengambilnya lantaran hanya kerana takutkan isteri, tidak sanggup bersusah payah, takutkan kawan-kawan, takutkan tomahan, takutkan kehilangan keuntungan, dan lihat berapa kerat sahaja dari jumlah yang besar sanggup mengambil kerja ini. Bukankah mereka ini terpilih walaupun tidak mempunyai cukup ilmu, wang, masa dan sebagainya?
Tuan-tuan, tanda-tanda pengakhiran jemaah ini sudah ada, tahun 2012 sahaja 13 istimaq akan diadakan di Malaysia. Setiap nama-nama mereka-mereka yang pernah keluar akan dikumpulkan, usaha secara drastik akan dibuat untuk mengumpulkan mereka semula dalam istimaq. Diberi latihan sekali lagi. Oh latihan apa? latihan yang yakin bahawa Allah maha kuasa mahkluk tiada kuasa. Yakin bukan senjata bagi kemenangan yang bagi kemenangan ialah Allah, lagi dan lagi sehingga terpahat di dalam hati.
Tuan-tuan, tentu sahaja tuan-tuan memperlekehkan jemaah ini atas kebolehan untuk pergi berperang, tak mengapa, itulah hikmahnya, ROM dan PARSI pernah aja berfikiran seperti tuan-tuan, mereka melihat orang-orang Saracen yang tidak bertamadun, babarian dan sebagainya. Mereka langsung tidak menjangka orang-orang Islam dari tanah Arab ini mampu mengalahkan mereka, empayar yang mempunyai teknologi ketenteraan 500 -1000 tahun. Disaat tuan-tuan melihat kehadapan, jemaah ini diajar lihat kebelakang, lihat sahabat-sahabat dalam perang terdahulu, bagaimana mereka diajar jangan yakin terhadap jumlah tentera dan senjata. Lihat Badar, lihat Uhud. Ini semua sejarah.
Tuan-tuan, sekiranya tuan-tuan berjemaah di masjid, maka tuan-tuan bakal menyaksikan kehilangan jemaah tabligh dalam masjid tuan, sekiranya ini terjadi, maka ingatlah bahawa perkara-perkara yang tuan-tuan telah tahu telahpun berlaku. Mungkin ada orang berkata, bagaimana jika apa yang saya katakan ini tidak benar atau salah. Iya, saya dan kami tidak akan rugi apa-apa, usaha kami tetap berjalan sehingga Hadratji ke-4 muncul, kami masih "berlatih", kami masih keluar, kami biasakan diri kami buat pengorbanan, kami biasakan isteri dan anak-anak kami untuk ditinggalkan sementara. Kami latih isteri dan anak-anak kami untuk berdikari sekiranya kami syahid di medan perang, iya, kami berlatih. kami tidak menunggu sahaja. Akan tetapi apa yang berlaku, amat malang pada tuan-tuan yang bersemangat Islam ini tidak dapat bersama kami sekiranya ia benar-benar berlaku.
Tuan-tuan, umumnya ahli jemaah amat jarang atau hampir tiada membincangkan topik-topik seperti ini lantaran ditakuti mereka keluar tabligh tidak ikhlas kerana Allah SWT sebaliknya takut akan hari-hari kemusnahan, jika tidak berlaku, maka mereka akan berpatah balik ke tabiat asal. Tapi sejauh mana hendak mampu ditutup dan dinafikan jika tuan-tuan sudah nampak petanda-petanda yang berturutan, langit sudah semakin gelap, mampukah kita menafikan hujan masih lambat lagi turun?
Tuan-tuan, Amer Pakistan, Haji Bai Wahab sedang sakit sehingga beliau di ziarahi oleh Maulana Saad baru-baru ini. Haji Bai Wahab hidup sezaman dengan 3 Hadratji sebelumnya dan saya yakin beliau akan sempat melihat Hadratji ke-4, Tuan-tuan, saya tidak meminta Tuan-tuan meyimpan beras, tidak meminta tuan-tuan meyimpan makanan, membina tempat perlindungan untuk hari tersebut, tetapi berdoalah agar tuan-tuan berada dalam jemaah yang di sukai Allah SWT, jemaah yang jalannya hampir dengan Sahabat RA, jemaah yang disukai oleh Rasullah SAW, berdoalah, teruskan berdoa, semoga Allah SWT mengkabulkan doa tuan-tuan, Ameen.
Tuan-tuan, tak perlu bergaduh atas sebab yang tidak jelas.
Saya terpaksa menaip bukan kerana kehendak jemaah, tapi kerana saya hendak memberitahu bahawa masanya hampir tiba...
seumpama tuan melihat kapal terbang yang tinggi diawan bergerak perlahan, hakikatnya kapal terbang tersebut mungkin berkelajuan 500km/j.
begitu juga dengan mereka yang berada diluar jemaah, mereka melihat pergerakkan jemaah ini perlahan... hakikatnya... jemaah ini sudah hendak sampai ke destinasi terakhirnya, jemaah sedang bergarak laju, sangat laju berbanding dengan tahun-tahun sebelum, seluruh dunia.
sebelum terjadinya perperangan akhir zaman, sebelum terjadinya kebangkitan Islam, rabai yahudi memberi "benchmark" kepada umat ini, umat islam hanya akan bangkit sekiranya solat subuhnya sama dengan solat jumaat. - Tuan, perkara ini telah pun terjadi di suatu kawasan asbab dari usaha dakwah ini menandakan dekatnya saat kebangkitan umat islam.
Tuan-tuan, tuan-tuan mempunyai semangat yang tinggi dalam Islam, tapi agak sayang sekiranya jemaah kami sudah bergerak hampir dengan Jurusalem, tapi tuan-tuan masih di hadapan komputer lantaran tidak mengetahui apa yang terjadi.
Tuan-tuan, seperti yang tuan ketahui, jemaah ini tidak menggunakan media sebagai medium perhubungan, sebaliknya menggunakan masjid, dari sini semua maklumat2 akan di pindahkan. Datanglah ke masjid-masjid, dan duduklah dalam mesyuarat.
Tuan-tuan, kini setiap tahun syura dunia dihantar membuat haji. Ini biasa bagi orang awam, hakikatnya ada seseorang yang akan menzahirkan dirinya dihadapan Kaabah pada saat yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Maka syura akan memujuknya menjadi Amer kepada jemaah ini. Seperti yang kita sedia maklum, beliau akan menolaknya kerana berasa tidak layak.
Tuan-tuan, sekiranya beliau menerima, "automatinya" beliau mempunyai tentera lebih ramai dari mana-mana negara dalam dunia, tentera-tentera yang telah pun berlatih sejak zaman Maulana Ilyaas (rah) 1924, dianggarkan lebih dari 5,000,000 (5 juta)... angka ini dianggarkan mengikut jumlah kehadiran istimaq di bhopal yang mencecah 2,000,000 orang, di malaysia sahaja mencecah 200,000, akan tetapi jangan salah faham keseluruhan ini adalah tentera-tenteranya. Ianyanya akan ditapis lagi, mereka-mereka yang pernah keluar setahun, 4 bulan, 40hari, 3 hari.
Jadi jumlahnya akan mengecil tetapi kualiti yang lebih baik. Hanya dan jika hanya 1% sahaja dari jumlah keseluruahan yang betul-betul menjaga 5 amal masjid, 5 waktu berjemaah, menjagai solat tahajud, maka jumlah yang terkumpul melebihi jumlah tentera Sultan Mahmud Al-fateh yang berjaya menawan Sepanyol 500 tahun yang lampau. (250,000 tentera)
Tuan-tuan yang dikasihi, Tuan-tuan selalu bertanya kepadda kami bila kami akan mengankat senjata melawan yahudi di Israel, kami tidak salahkan tuan-tuan, kerana dikalangan sahabat juga ada yang bersemangat seperti tuan-tuan semasa hendak menakluki Mekah, akan tetapi dengan bijaksana dapat disabarkan dengan Rasullah SAW. Tuan-tuan, sebaik sahaja kami mempunyai Hadratji (Amer) ke-4 yang telah dinantikan sejak 1995, maka impian tuan-tuan akan tercapai, persoalannya adakah tuan telah berlatih bersusah payah meninggalkan isteri-isteri dan anak-anak tuan?
Tuan-tuan, inilah satu-satunya jemaah dalam dunia yang tuan-tuan tidak boleh masuk tetapi boleh keluar. Akan tetapi ada syaratnya, tuan-tuan hendaklah mempunyai sifat wajib "memuliakan orang-orang islam yang lain dan tidak boleh bersangka buruk sesama orang lain", sekiranya tuan-tuan tidak mempunyai sifat ini, nescaya sekiranya tuan sudah keluar 4 bulan sekali pun tuan tidak akan "dipilih" untuk keluar lagi dan lagi. Usaha tuan-tuan dalam ini hanya sekadar pengetahuan. Ingat DUA syarat atas sahaja menyebabkan ramai sekali umat islam tidak dapat keluar berdakwah sebab mana mungkin pendakwah mempunyai sifat-sifat diatas. Jadi jangan cepat melatah sekiranya tuan-tuan fikir tuan-tuan yang menolak jemaah ini, mungkin usaha ini yang menolak tuan-tuan.
Tuan-tuan, ramai dari tuan yang mendengar usaha ini ialah usaha pilihan. Iya, lihat aja, berapa ramai yang mengetahui kebenaran usaha ini tetapi tidak mahu mengambilnya lantaran hanya kerana takutkan isteri, tidak sanggup bersusah payah, takutkan kawan-kawan, takutkan tomahan, takutkan kehilangan keuntungan, dan lihat berapa kerat sahaja dari jumlah yang besar sanggup mengambil kerja ini. Bukankah mereka ini terpilih walaupun tidak mempunyai cukup ilmu, wang, masa dan sebagainya?
Tuan-tuan, tanda-tanda pengakhiran jemaah ini sudah ada, tahun 2012 sahaja 13 istimaq akan diadakan di Malaysia. Setiap nama-nama mereka-mereka yang pernah keluar akan dikumpulkan, usaha secara drastik akan dibuat untuk mengumpulkan mereka semula dalam istimaq. Diberi latihan sekali lagi. Oh latihan apa? latihan yang yakin bahawa Allah maha kuasa mahkluk tiada kuasa. Yakin bukan senjata bagi kemenangan yang bagi kemenangan ialah Allah, lagi dan lagi sehingga terpahat di dalam hati.
Tuan-tuan, tentu sahaja tuan-tuan memperlekehkan jemaah ini atas kebolehan untuk pergi berperang, tak mengapa, itulah hikmahnya, ROM dan PARSI pernah aja berfikiran seperti tuan-tuan, mereka melihat orang-orang Saracen yang tidak bertamadun, babarian dan sebagainya. Mereka langsung tidak menjangka orang-orang Islam dari tanah Arab ini mampu mengalahkan mereka, empayar yang mempunyai teknologi ketenteraan 500 -1000 tahun. Disaat tuan-tuan melihat kehadapan, jemaah ini diajar lihat kebelakang, lihat sahabat-sahabat dalam perang terdahulu, bagaimana mereka diajar jangan yakin terhadap jumlah tentera dan senjata. Lihat Badar, lihat Uhud. Ini semua sejarah.
Tuan-tuan, sekiranya tuan-tuan berjemaah di masjid, maka tuan-tuan bakal menyaksikan kehilangan jemaah tabligh dalam masjid tuan, sekiranya ini terjadi, maka ingatlah bahawa perkara-perkara yang tuan-tuan telah tahu telahpun berlaku. Mungkin ada orang berkata, bagaimana jika apa yang saya katakan ini tidak benar atau salah. Iya, saya dan kami tidak akan rugi apa-apa, usaha kami tetap berjalan sehingga Hadratji ke-4 muncul, kami masih "berlatih", kami masih keluar, kami biasakan diri kami buat pengorbanan, kami biasakan isteri dan anak-anak kami untuk ditinggalkan sementara. Kami latih isteri dan anak-anak kami untuk berdikari sekiranya kami syahid di medan perang, iya, kami berlatih. kami tidak menunggu sahaja. Akan tetapi apa yang berlaku, amat malang pada tuan-tuan yang bersemangat Islam ini tidak dapat bersama kami sekiranya ia benar-benar berlaku.
Tuan-tuan, umumnya ahli jemaah amat jarang atau hampir tiada membincangkan topik-topik seperti ini lantaran ditakuti mereka keluar tabligh tidak ikhlas kerana Allah SWT sebaliknya takut akan hari-hari kemusnahan, jika tidak berlaku, maka mereka akan berpatah balik ke tabiat asal. Tapi sejauh mana hendak mampu ditutup dan dinafikan jika tuan-tuan sudah nampak petanda-petanda yang berturutan, langit sudah semakin gelap, mampukah kita menafikan hujan masih lambat lagi turun?
Tuan-tuan, Amer Pakistan, Haji Bai Wahab sedang sakit sehingga beliau di ziarahi oleh Maulana Saad baru-baru ini. Haji Bai Wahab hidup sezaman dengan 3 Hadratji sebelumnya dan saya yakin beliau akan sempat melihat Hadratji ke-4, Tuan-tuan, saya tidak meminta Tuan-tuan meyimpan beras, tidak meminta tuan-tuan meyimpan makanan, membina tempat perlindungan untuk hari tersebut, tetapi berdoalah agar tuan-tuan berada dalam jemaah yang di sukai Allah SWT, jemaah yang jalannya hampir dengan Sahabat RA, jemaah yang disukai oleh Rasullah SAW, berdoalah, teruskan berdoa, semoga Allah SWT mengkabulkan doa tuan-tuan, Ameen.
Thursday, February 2, 2012
Amar Ma’ruf Nahi Munkar Kpd Pemerintah
Amar Ma’ruf Nahi Munkar Kepada Penguasa Tingkat-tingkat yang terdapat dalam amar ma’ruf adalah:
1. “tingkat_pertama” Ta’arruf (Pengenalan)
2. “tingkat_kedua” Ta ‘rif (Pemberitahuan
3. “tingkat_ketiga”Larangan dengan pengajaran/nasehat dengan perkataan yang lemah lembut
4. “tingkat_keempat”Memaki dan menggertak dengan kata-kata keras (bukan keji) dan kasar
5.”tingkat_kelima”Merubah dengan tangan (melarang perbuatan munkar dengan paksaan secara langsung,seperti memecahkan alat permainan, membuang khamar, melepaskan kain sutra dari pemiliknya, dan sebagainya)
6.”tingkat_keenam Pengancaman dan penakutan ( Tahdid dan takhwif)
7.”tingkat_ketujuh”Langsung memukul dengan tangan, kaki dan lainnya, dengan tidak menggunakan senjata
8. tingkat_kedelapan”Menggunakan senjata atau teman-teman (pembantu-pembantu) yang memakai senjata
“tingkat_kedelapan”Yang boleh dari jumlah itu terhadap penguasa adalah ta’rif dan pengajaran. Adapun melarang dengan kekerasan maka tidaklah yang demikian bagi perseorangan-perseorangan rakyat terhadap penguasa.
Karena yang demikian adalah menggerakkan fitnah dan membangkitkan kejahatan. Dan hal yang akan terjadi daripadanya adalah lebih banyak. Adapun kata-kata kasar seperti dikatakan,”Hai orang dzalim, hai orang yang tidak takutkan Allah” dan semacamnya, maka yang seperti itu kalau menggerakkan fitnah yang kejahatannya melampaui kepada orang lain, tidak boleh. Kalau tidak ditakutinya kecuali atas dirinya maka boleh, bahkan disunatkan.
Sesungguhnya telah menjadi adat kebiasaan salaf (ulama terdahulu) tampil menghadang bahaya dan berterus terang menantangnya, tanpa memperdulikan kebinasaan jiwa dan mendatangi berbagai macam azab kesengsaraan.
Karena mereka tahu bahwa yang demikian itu mati syahid. Rasulullah SAW bersabda,”Orang syahid yang terbaik adalah Hamzah bin Abdul Muthalib.
Kemudian orang yang bangun mendatangi imam (penguasa) dan menyuruhnya yang baik dan melarangnya yang buruk pada jalan Allah Ta’ala.
Lalu imam itu membunuhnya diatas yang demikian”. (Al-Hakim dari Jabir dan katanya shahih isnad).
Para ulama-ulama dahulu bertawakal kepada Allah bahwa Ia menjagai mereka. Dan mereka rela dengan hukum Allah Ta’ala bahwa Allah Ta’ala menganugerahkan pahala syahid kepada mereka. Tatkala mereka telah mengikhlaskan niat karena Allah niscaya membekaslah perkataan mereka pada hati yang kesat. Lalu dilunakkan dan dihilangkan kekesatannya itu. Adapun sekarang, maka sifat kerakusan telah mengikat lidah ulama-ulama.
Lalu mereka berdiam diri. Dan jikalau mereka itu berkata-kata, niscaya tidak menolong perkataan mereka akan keadaan mereka. Maka mereka tidak memperoleh kemenangan.
Jikalau mereka itu benar dan bermaksud kebenaran ilmu, niscaya mereka akan memperoleh kemenangan. “Maka rusaknya rakyat, disebabkan rusaknya raja-raja (penguasa).
Dan rusaknya penguasa disebabkan rusaknya ulama-ulama. Dan rusaknya ulama-ulama disebabkan karena pengaruh kecintaan kepada harta dan kemegahan.
Barang siapa telah dikuasai oleh kecintaan dunia, niscaya ia tidak sanggup melaksanakan al-hisbah atas orang-orang rendah. Maka bagaimana mungkin itu dilakukan atas raja-raja dan orang-orang besar.''
1. “tingkat_pertama” Ta’arruf (Pengenalan)
2. “tingkat_kedua” Ta ‘rif (Pemberitahuan
3. “tingkat_ketiga”Larangan dengan pengajaran/nasehat dengan perkataan yang lemah lembut
4. “tingkat_keempat”Memaki dan menggertak dengan kata-kata keras (bukan keji) dan kasar
5.”tingkat_kelima”Merubah dengan tangan (melarang perbuatan munkar dengan paksaan secara langsung,seperti memecahkan alat permainan, membuang khamar, melepaskan kain sutra dari pemiliknya, dan sebagainya)
6.”tingkat_keenam Pengancaman dan penakutan ( Tahdid dan takhwif)
7.”tingkat_ketujuh”Langsung memukul dengan tangan, kaki dan lainnya, dengan tidak menggunakan senjata
8. tingkat_kedelapan”Menggunakan senjata atau teman-teman (pembantu-pembantu) yang memakai senjata
“tingkat_kedelapan”Yang boleh dari jumlah itu terhadap penguasa adalah ta’rif dan pengajaran. Adapun melarang dengan kekerasan maka tidaklah yang demikian bagi perseorangan-perseorangan rakyat terhadap penguasa.
Karena yang demikian adalah menggerakkan fitnah dan membangkitkan kejahatan. Dan hal yang akan terjadi daripadanya adalah lebih banyak. Adapun kata-kata kasar seperti dikatakan,”Hai orang dzalim, hai orang yang tidak takutkan Allah” dan semacamnya, maka yang seperti itu kalau menggerakkan fitnah yang kejahatannya melampaui kepada orang lain, tidak boleh. Kalau tidak ditakutinya kecuali atas dirinya maka boleh, bahkan disunatkan.
Sesungguhnya telah menjadi adat kebiasaan salaf (ulama terdahulu) tampil menghadang bahaya dan berterus terang menantangnya, tanpa memperdulikan kebinasaan jiwa dan mendatangi berbagai macam azab kesengsaraan.
Karena mereka tahu bahwa yang demikian itu mati syahid. Rasulullah SAW bersabda,”Orang syahid yang terbaik adalah Hamzah bin Abdul Muthalib.
Kemudian orang yang bangun mendatangi imam (penguasa) dan menyuruhnya yang baik dan melarangnya yang buruk pada jalan Allah Ta’ala.
Lalu imam itu membunuhnya diatas yang demikian”. (Al-Hakim dari Jabir dan katanya shahih isnad).
Para ulama-ulama dahulu bertawakal kepada Allah bahwa Ia menjagai mereka. Dan mereka rela dengan hukum Allah Ta’ala bahwa Allah Ta’ala menganugerahkan pahala syahid kepada mereka. Tatkala mereka telah mengikhlaskan niat karena Allah niscaya membekaslah perkataan mereka pada hati yang kesat. Lalu dilunakkan dan dihilangkan kekesatannya itu. Adapun sekarang, maka sifat kerakusan telah mengikat lidah ulama-ulama.
Lalu mereka berdiam diri. Dan jikalau mereka itu berkata-kata, niscaya tidak menolong perkataan mereka akan keadaan mereka. Maka mereka tidak memperoleh kemenangan.
Jikalau mereka itu benar dan bermaksud kebenaran ilmu, niscaya mereka akan memperoleh kemenangan. “Maka rusaknya rakyat, disebabkan rusaknya raja-raja (penguasa).
Dan rusaknya penguasa disebabkan rusaknya ulama-ulama. Dan rusaknya ulama-ulama disebabkan karena pengaruh kecintaan kepada harta dan kemegahan.
Barang siapa telah dikuasai oleh kecintaan dunia, niscaya ia tidak sanggup melaksanakan al-hisbah atas orang-orang rendah. Maka bagaimana mungkin itu dilakukan atas raja-raja dan orang-orang besar.''
Nasehat Maulana Muhammad Ilyas Rah. A :
Cara menyelesaikan berbagai masalah, baik masalah pribadi, masalah umat, maupun masalah politik adalah dengan Dakwah dan Usaha Agama, berdasarkan satu fikir. Cara-cara yang ditempuh di luar usaha agama nampaknya saja dapat memberikan hasil dan keuntungan dengan segera, sekalipun hanya dengan pengorbanan yang sedikit. Dalam pada itu, usaha agama menghendaki pengorbanan yang besar sedangkan keuntungannya tidak segera dapat dilihat. Itulah sebabnya mengapa orang-orang menjauh dari usaha agama. Demikian pula orang-orang yang terlalu tergesa-gesa dalam menarik kesimpulan ketika melihat orang-orang yang “tidak produktif” seperti kita atau ketika melihat asas usaha dakwah kita. Namun ternyata mereka tidak mampu melihat hakikatnya, yakni tidak mampu memahami hakikat syariah.
Bayan Jemaah Qatar ( Imam Di Raja Qatar )
Terjemahan Oleh Maulana Abdul Hamid (Imam Masjid Jamek Sri Petaling K.L)
Alhamdulillahirabil alamin ……. Firman Allah SWT bahawa Allah ialah pembantu, pelindung bagi orang-orang Mukmin. Ia mengeluarkan mereka dari kegelapan dan kesesatan kepada nur, kepada cahaya iman, kepada mentauhidkan Allah SWT.
Manakala orang-orang kafir, pembantu mereka, pendorong mereka ialah thagut selain dari Allah SWT, mereka membawa dan mengeluarkan mereka daripada nur iaitu nur cahaya iman, mentauhidkan Allah SWT kepada zulumat, kepada kegelapan, kepada kesesatan. Mereka ialah penghuni-penghuni neraka dan mereka kekal di dalamnya ( Al-Baqarah : 256-257 ).
Dapat dilihat di dalam ayat ini bahawasanya Allah SWT menjadikan jalan yang lurus, jalan yang betul. Ada banyak jalan-jalan. Tapi jalan petunjuk adalah satu.
Allah SWT menyebutkan dalam surah yang lain bahawa,” Sesungguhnya inilah jalan Aku yang lurus. Maka hendaklah kamu ikut akan dia. Janganlah kamu ikut jalan yang lain maka dengannya kamu akan berpecah-pecah.
Maka dari firman Allah SWT, dalam menafsirkan ayat ini, Nabi SAW tunjukkan dengan cara amali, karena dengan contoh akan memudahkan kefahaman, dibandingkan sesuatu yang dipelajari secara teori.
Maka, sekali Rasulullah SAW telah menggariskan segaris yang panjang diatas pasir. Sahabat-sahabat disekeliling baginda SAW. Kiranya hal ini dilakukan oleh selain Rasulullah SAW maka ia akan jadi main-main dan sia-sia. Tapi karena ia dilakukan oleh Nabi SAW maka Nabi SAW tidak main-main, tidak membuat perkara yang sia-sia.
Maka sesuatu yang timbul dari amalan Rasulullah SAW adalah berfaedah. Apa saja yang dilakukan Rasulullah SAW memberikan suatu pengajaran. Maka nabi SAW telah membuat satu garis panjang di pasir, dan kiri dan kanannya disusuli oleh garis-garis yang kecil.
Maka Nabi SAW bersabda bahwa yang garis lurus panjang ini adalah jalan agama yang menyampaikan kepada agama Allah SWT. Sedangkan garis-garis kecil disekeliling ini adalah jalan-jalan yang membawa manusia kepada jalan kesesatan.
Dan di setiap kepala jalan tersebut ada syaitan yang menunggu. Maka barang siapa mengikuti jalan yang lurus yang membawa kepada Allah SWT maka syaitan akan menariknya ke jalan-jalan kesesatan yang berada di persimpangan-persimpangan jalan lurus itu.
Maka Allah SWT berfirman bahwa,” Sesungguhnya itulah jalanKu yang lurus, dan hendaknya engkau mengikutinya. Janganlah engkau mengikuti jalan-jalan lain yang banyak di sekelilingnya, maka kamu akan berpecah dari jalan Allah SWT yang lurus.
Inilah yang diwasiatkan Allah SWT kepada kamu, mudah-mudahan kamu menjadi orang yang bertaqwa.” Maka Nabi SAW telah menunjukkan kepada kita jalan yang lurus, jalan kebenaran, dan disekelilingnya ada jalan-jalan yang membawa jauh dari Allah SWT. Allah SWT ada sunnah-Nya yang kita panggil sunatullah, dan kudrat Allah yang kita panggil Qudratullah.
Kudrat Allah SWT, Allah bisa melakukan segala-galanya mengikut kehendakNya.
Dan sunatullah, adalah suatu peraturan Allah SWT dan sunatullah ini tidak berubah. Sebagaimana firman Allah SWT iaitu ,”Maka kamu tidak akan dapati daripada sunatullah itu perubahan.” Maka sekiranya Allah SWT hendak memberi hidayah, maka Allah SWT boleh memberi hidayah kepada seluruh manusia.
Firman Allah SWT,”Sekiranya Allah SWT menghendaki maka Dia boleh jadikan kamu umat yang satu, tidak menyekutukanNya. Tapi Allah SWT menyesatkan siapa yang dikehendaki dan memberi hidayah siapa yang Dia kehendaki.”
Firman Allah SWT, bahwasanya,” Sekiranya Kami kehendaki kami akan memberi hidayah kepadanya.” Maka ini adalah sunatullah dan kudrat Allah SWT. Maka didalam Alqur-’an, hidayah ini adalah suatu perkara yang sangat tinggi.
Sebagaimana sabda Rasulullah SAW mengenai hadits qudsi, Allah berfirman,” Wahai hamba-hambaKu kamu semuanya sesat kecuali orang yang Kami beri petunjuk. Maka mintalah petunjuk, mintalah hidayah kepadaKu niscaya Aku akan beri hidayah kepadamu.” Maka hidayah adalah sesuatu yang paling mahal di khazanah Allah SWT, yang paling tinggi. Maka sesiapa yang membesarkan selain daripada hidayah, membesarkan dunia lebih daripada hidayah maka dia telah membesarkan sesuatu yang Allah SWT telah hinakan.
Maka Allah SWT menghina dunia ini di dalam AL-Qur’an.
Nabi SAW bersabda,” Dunia dan seisinya ini jauh daripada rahmat Allah SWT, kecuali zikrullah atau sesuatu yang membantu mengingati Allah SWT, atau orang yang belajar ilmu agama ataupun orang yang mengajarkan ilmu agama.
Selain itu semuanya jauh daripada rahmat Allah SWT.” Sabda Rasulullah SAW,” Dunia ini adalah bangkai dan yang mencarinya adalah anjing.” Setiap kali Allah SWT menyebut dunia, maka Allah SWT menghinakannya, dan memberi amaran supaya menjauhinya.
Dan setiap kali Allah SWT menyebut akhirat maka Allah SWT menyebut kebaikannya dan menyeru supaya kita memberi keutamaan kepada akhirat. Sehingga Allah SWT berfirman,” bahkan memberi keutamaan kepada kehidupan dunia padahal kehidupan akhirat adalah kekal disisi Allah SWT.”
Sekarang kita akan berbicara tentang bagaimana kita mendapatkan hidayah dari Allah SWT.
Mohon semua tawajuh.
Kita lihat bagaimana hidayah ini, setelah Baginda SAW kembali dari perjanjian Aqabah, yaitu perjanjian dengan beberapa orang Madinah. Maka orang-orang Madinah ini telah meminta Baginda SAW untuk mengangkat seseorang daripada para sahabat RA untuk mengajar mereka agama. Maka Nabi SAW memilih seseorang yang telah membuat banyak pengorbanan. Yang telah meninggalkan kemewahannya, meninggalkan segala kesenangan hidupnya. Dia telah mengutamakan agama daripada dunia. Dia telah keluar dari kehidupan mewahnya dan memeluk Islam dengan penuh mujahadah.
Maka Nabi SAW telah memilih orang untuk kerja yang berat yang penuh dengan mujahadah adalah orang yang telah melakukan banyak mujahadah.
Dia adalah Mush’ab bin Umair RA. Bagaimana dia telah dihalau dari rumahnya, dari segala kemewahan yang selama ini dirasanya. Rasulullah tidak mengantar seorang alim ke sana, seperti Mu’az bin Jabal RA yang dihantar Rasulullah ke Yaman. Mu’az ini adalah orang alim. Tapi Rasulullah pilih untuk kerja yang mujahadah iaitu orang yang mujahadah.
Bukan berarti Mush’ab ini tidak alim. Tetapi lebih alim Mu’az RA. Sabda Nabi SAW,” Mu’az adalah orang yang paling alim mengenai haram halal di kalangan umat ini.” Jadi Nabi SAW hantar Mush’ab dan As’ad RA.
Karena Rasulullah SAW bersabda kalau bersafar seorang maka seorang syaitan. Jika dua orang, dua orang syaitan. Jika tiga orang itulah jemaah. Maka Nabi antar 2 orang untuk permulaan. Dan Nabi SAW berpesan pada mereka beri kabar gembira beri kata-kata semangat, jangan beri kabar menakutkan kepada mereka. Dan mudahkan jangan susahkan.
Mush’ab RA pergi ke madinah bukan untuk ziarah, bukan untuk melancong. Sabda Nabi SAW,” melancong umat ini adalah jihad fisabilillah.” Maka apabila mereka bersafar di Madinah, mereka telah menanggung susah payah di perjalanan yang jauh, dan mereka telah sampai disatu parit, di satu ladang. Mengapa mereka mengambil tempat tersebut? Sebab mereke membuat suatu tempat untuk mereka memulai usaha.
Kerana masjid tidak ada di situ. Kalau ada masjid sudah tentu mereka pergi ke masjid. Ini adalah amalan Nabi SAW. Jika ke mana-mana atau tiba di satu tempat bermula di masjid. Supaya hati kita senantiasa terpaut atau terhubung dengan masjid. Kemudian mereka mulai memikirkan bagaimana hidayah ini boleh tersebar. Yang bertindak sebagai guide adalah As’ad Bin Zararah.
Manakala Mush’ab Bin Umair datang sebagai Da’i. Maka mereka mula pergi berjumpa dengan orang-orang yang pernah berbai’at dengan nabi SAW di mekah. Maka datanglah beberapa orang, bukan semua, yang pernah berbai’at kepada Nabi SAW bersama-sama Mush’ab Bin Umair. Maka mereka kemudian membuat mensyuarat bagaimana memulai usaha ini. Maka mereka telah menunjukkan kepada kita apa mula-mula kena buat? Iaitu mensyuarat.
Dan orang yang mula-mula buat mesyuarat ini adalah orang Medinah. Maka Allah SWT memerintahkan Nabi SAW buat mensyuarat ini selepas kejadian yang dilakukan orang-orang Medinah. Allah menyuruh Nabi SAW melanggengkan atau meneruskan mensyuarat ini. Maka mereka mulai melakukan usaha dakwah.
Dan hal ini sampai ke telinga dua pimpinan kaum di Madinah, Saad Bin Mu’adz dan Usaid bin Hudlair. Katanya ada yang datang mendakwah kaum kepada satu ajaran yang baru. Maka Saad bin Mu’adz sangat marah sekali. Ia kata kepada Usaid bin Hudlair agar pergi dan beritahu mereka supaya mereka jangan membodoh-bodohi kaum kita dan supaya mereka keluar daripada negeri Madinah. Maka Usaid ambil tombaknya dan berjalan pergi.
Kemudian setelah berjumpa dengan Mush’ab, maka dia dengan marahnya bertanya kepada Mush’ab. Dan Mush’ab berkata,” duduklah, dan dengarlah.”
Karena kalau kita mau dakwah seseorang, maka kita mesti bawa dia dalam suasana iman. Pada saat dia berdiri dan dia tengah marah, syaitan menguasainya. Kemudian setelah dia duduk, bertukarlah posisi dia. Maka keadaan berubah. Duduk dalam majelis iman, maknanya mengandung keberkatan.
Nabi SAW bersabda,” Apabila Allah SWT mengampunkan dosa-dosa mereka, maka malaikat bertanya, semuanya, ya Allah. Ya, semuanya. Tapi ada hamba yang banyak dosa dia datang. Allah kata dia duduk saja itu juga telah diampunkan.
Ini adalah satu majelis dimana tidak akan disia-siakan sesiapapun yang duduk dengan mereka. Maka bila Usaid duduk, dan dia kata,”Kamu datang dan mengganggu orang-orang kami disini. Kalau kamu sayang diri kamu sila keluar dari sini.” Maka Mush’ab kata,” Dengarkan dulu. Seandainya anda menyukai nanti, anda dapat menerimanya. Sebaliknya jika tidak, kami akan menghentikan apa yang anda tidak sukai itu.” Lalu Mush’ab pun mula membacakan Al-Qur’an, dan menguraikan dakwah yang dibawa oleh Muhammad SAW, maka dada Umair pun mulai terbuka dan bercahaya.
Allah berfirman,” Dan berjihadlah terhadap mereka dengan alquran dengan jihad yang besar. Karena apa? Surat Al-Furqan diturunkan di Makah. Di Makah saat itu tidak ada apa-apa peperangan. Jadi membaca Alquran masuk juga kepada kategori-kategori jihad. Berdakwah dengan menggunakan Alquran. Maka Mush’ab membaca Alquran. Begitu membacanya orang awam terkesan kepada keindahan bahasanya. Lalu kata Usaid,” Dan apakah yang mesti dilakukan oleh orang yang hendak masuk Islam ini?” Kata Mush’ab,”Hendaklah ia mensucikan diri, pakaian dan badannya, serta bersaksi bahwa tiada tuhan Yang haq diibadahi melainkan Allah, melakukan sembahyang.” Maka apabila Mush’ab berkata demikian, dia melihat muka Usaid begitu senang, begitu ceria, friendly face.
Dan kemudian setelah Usaid melakukan semua itu, diapun masuk Islam. Selepas itu dalam beberapa menit sahaja Usaid telah berpikir bagaimana orang lain juga dapat hidayah. Dia berkata kepada Mush’ab,” Ada satu ketua kaum Saad bin Muadz. Kalau dia masuk Islam, maka tidak ada satu rumah pun dari rumah kaum anshar yang tidak akan masuk Islam. Aku Akan bawa dia kesini, dan hendaklah engkau bercakap dengannya.” Usaid kemudian berusaha bawa Saad kepada Mush’ab.
Dia tidak berkata nanti, atau besok dia akan bawa. Tapi langsung sekarang juga. Jadi Usaid pun pergi jumpa Saad bin Muadz. Saad bin Muadz melihat perbedaan wajah Usaid sewaktu pergi dan tadi saat kembali. Dan memang beda jauh antara muka orang mukmin dengan muka orang kafir. Jauuuh berbeza.
Kemudian Usaid mencari jalan bagaimana agar Saad boleh pergi jumpa Mush’ab. Maka dia membangkitkan semangat kesukuan atau kebangsaan jahiliyah, sehingga Saad boleh bergerak tunai, sekarang juga. Kemudian Saad langsung pergi dengan maksud untuk menghalang banu Haridzah dari membunuh sepupunya bersama dengan Usaid.
Maka setelah dia sampai, maka As’ad berbisik kepada Mush’ab,”Itu dia ketua kaum Saad bin Muadz telah sampai. Jadi kamu dakwah dia kepada Allah SWT.” Setelah itu dengan marah Saad mengarahkan tombaknya kepada As’ad. Dan seperti perkataan Mush’ab kepada Usaid pada awalnya, Saadpun duduklah.
Dan riwayat menyebutkan sebelum selesai bacaan Al-Qur’an dibacakan, telah nampak keceriaan, keriangan wajah Saad nampak jelas. Selepas itu Saad-pun bertanya,”Bagaimana seseorang diantara kamu jika masuk agama kamu ini?” Dijawab sama iaitu mandi, bersihkan pakaian dan membaca dua kalimah syahadah, dan sembahyang dua rakaat. Selepas melakukan semua itu, Saadpun berkata bahwa dia akan kembali kepada kaum dia.
Maka apabila ia mengambil tombaknya hendak kembali, ia telah kembali sebagai seorang pendakwah. Dan mereka tidak bertangguh. Begitu menerima Islam, saat itu juga timbul pikir dan membuat tindakan macam mana memasukkan semua orang ke dalam Islam. Allahu Akbar!
Kita ini tidak paham. Kita anggap dakwah ini kerja orang alim saja. Padahal kerja dakwah ini adalah untuk semua umat Muhammad SAW. Untuk orang alim sahaja yaitu beri fatwa. Beri fatwa ini hanya boleh dilakukan orang alim. Tapi dakwah adalah semua orang.
Tapi hari ini kita tersilap, yang untuk orang ‘alim kita orang awam mau buat. Beri fatwa semua mau buat. Yang ini haram, yang ini halal, yang ini boleh, ini tak boleh, hari ini semua keluarkan fatwa. Yang ber dakwah dianggap itu kerja orang alim. Kalau ditanya, ber dakwah? Dijawab,”Saya bukan orang ‘alim.”
Jadi tuan-tuan yang mulia, dalam ayat Alquran, siapa yang tidak membuat usaha dakwah, dan tidak menyuruh manusia kepada Allah, maka dia bukanlah pengikut Nabi SAW. Begitu keras sekali. Jadi begitu Saad balik, dia langsung menyeru kaumnya kepada agama Allah SWT.
Ada 3 perkara yang kita mesti lihat yaitu Qur’an, hadits, dan kehidupan para sahabat RA. Ini adalah asas atau dasar tersebarnya hidayah yang kita dapat pelajaran dari 3 perkara ini. Saad begitu balik langsung memanggil kaumnya. Kemudian tanya kaumnya,”Bagaimana aku ini diantara kamu?
Lalu mereka jawab, engkau adalah penghulu kami, pemimpin kami, dan orang yang mulia diantara kami.
Maka kata Saad,”Kalau begitu, semua lelaki kamu, semua perempuan kamu, haram bercakap dengan aku kecuali kalian masuk Islam.” Maka setelah itu tiada satupun lelaki atau perempuan yang tidak masuk Islam.
Semua masuk Islam. Allahu Akbar! Jadi Mush’ab bin Umair, As’ad Bin Zararah, Ushaid bin Hudlair, Saad bin Muadz semuanya RA, kemudian mereka berkumpul di satu rumah (karena tak ada masjid lagi),
dan kemudian bermesyuarat, mengadakan halqah taklim, belajar dan mengajar, belajar membaca Alqur’an, dan juga mereka bentuk jamaah yang dihantar ke kampung-kampung yang berdekatan dengan Madinah.
Maka mereka dakwah sehingga kampung-kampung tersebut telah masuk Islam. Jadi Mus’ab bin Umair dalam masa setahun telah berdakwah, dan akhirnya semua bukan saja Madinah, kampung-kampung disekelilingnya telah masuk Islam, kecuali sedikit yang belum Islam.
Maka bumi Madinah telah sedia menerima rahmat Allah dengan penghijrahan Rasulullah SAW. Dan setelah itu Allah wajibkan semua orang Islam di Mekah untuk pindah ke Medinah.
Maka hijrahnya puak-puak muhajirin daripada Mekah membawa agama bersama Nabi SAW, dan orang ansar yang membantu Nabi SAW. Dua puak ini, anshar dan muhajirin, mereka telah bergabung bawa pikir agama, maka agama telah tersebar ke seluruh alam.
Mush’ab bin Umair telah meninggalkan kampung halamannya di Mekah satu tahun untuk buat usaha dakwah.
Maka barangsiapa keluar satu tahun dakwah di jalan Allah, maka dia telah meniru Mush’ab bin umair. Maka tuan-tuan, dengan pengorbanan, susah payah, usaha untuk mencari yang betul, maka terbentuklah dua golongan muhajirin dan anshar, yang kemudian sama-sama pikir agama, maka tersebarlah agama ke seluruh alam.
Maka siapa tuan-tuan yang bersedia mengikuti mereka? InsyaAllah. Qum, Bismillah…….. Tuan-tuan, kita tidak mampu buat seperti apa yang mereka buat. Hanya kita hendak meniru-niru macam apa yang mereka buat.
Kita ini kecil, mereka adalah orang-orang yang buat pengorbanan besar-besar. Hanya kerana kita meniru mereka maka semoga Allah SWT mengumpulkan kita bersama-sama mereka kelak. Nabi SAW bersada,” Jika kamu diminta keluar di jalan Allah SWT, terus kita bangun menyediakan diri.” Seorang sahabat tanya,” Bagaimana, seseorang suka kepada suatu kaum, tapi dia tak mampu mengejar mereka?” Maka Nabi SAW bersada,” Seseorang akan bersama sesiapa yang dia sayangi.” Maka jika kita tiru-tiru para sahabat, kita suka kepada mereka, maka Allah SWT akan membangkitkan kita di akherat bersama-sama dengan mereka. InsyaAllah
Alhamdulillahirabil alamin ……. Firman Allah SWT bahawa Allah ialah pembantu, pelindung bagi orang-orang Mukmin. Ia mengeluarkan mereka dari kegelapan dan kesesatan kepada nur, kepada cahaya iman, kepada mentauhidkan Allah SWT.
Manakala orang-orang kafir, pembantu mereka, pendorong mereka ialah thagut selain dari Allah SWT, mereka membawa dan mengeluarkan mereka daripada nur iaitu nur cahaya iman, mentauhidkan Allah SWT kepada zulumat, kepada kegelapan, kepada kesesatan. Mereka ialah penghuni-penghuni neraka dan mereka kekal di dalamnya ( Al-Baqarah : 256-257 ).
Dapat dilihat di dalam ayat ini bahawasanya Allah SWT menjadikan jalan yang lurus, jalan yang betul. Ada banyak jalan-jalan. Tapi jalan petunjuk adalah satu.
Allah SWT menyebutkan dalam surah yang lain bahawa,” Sesungguhnya inilah jalan Aku yang lurus. Maka hendaklah kamu ikut akan dia. Janganlah kamu ikut jalan yang lain maka dengannya kamu akan berpecah-pecah.
Maka dari firman Allah SWT, dalam menafsirkan ayat ini, Nabi SAW tunjukkan dengan cara amali, karena dengan contoh akan memudahkan kefahaman, dibandingkan sesuatu yang dipelajari secara teori.
Maka, sekali Rasulullah SAW telah menggariskan segaris yang panjang diatas pasir. Sahabat-sahabat disekeliling baginda SAW. Kiranya hal ini dilakukan oleh selain Rasulullah SAW maka ia akan jadi main-main dan sia-sia. Tapi karena ia dilakukan oleh Nabi SAW maka Nabi SAW tidak main-main, tidak membuat perkara yang sia-sia.
Maka sesuatu yang timbul dari amalan Rasulullah SAW adalah berfaedah. Apa saja yang dilakukan Rasulullah SAW memberikan suatu pengajaran. Maka nabi SAW telah membuat satu garis panjang di pasir, dan kiri dan kanannya disusuli oleh garis-garis yang kecil.
Maka Nabi SAW bersabda bahwa yang garis lurus panjang ini adalah jalan agama yang menyampaikan kepada agama Allah SWT. Sedangkan garis-garis kecil disekeliling ini adalah jalan-jalan yang membawa manusia kepada jalan kesesatan.
Dan di setiap kepala jalan tersebut ada syaitan yang menunggu. Maka barang siapa mengikuti jalan yang lurus yang membawa kepada Allah SWT maka syaitan akan menariknya ke jalan-jalan kesesatan yang berada di persimpangan-persimpangan jalan lurus itu.
Maka Allah SWT berfirman bahwa,” Sesungguhnya itulah jalanKu yang lurus, dan hendaknya engkau mengikutinya. Janganlah engkau mengikuti jalan-jalan lain yang banyak di sekelilingnya, maka kamu akan berpecah dari jalan Allah SWT yang lurus.
Inilah yang diwasiatkan Allah SWT kepada kamu, mudah-mudahan kamu menjadi orang yang bertaqwa.” Maka Nabi SAW telah menunjukkan kepada kita jalan yang lurus, jalan kebenaran, dan disekelilingnya ada jalan-jalan yang membawa jauh dari Allah SWT. Allah SWT ada sunnah-Nya yang kita panggil sunatullah, dan kudrat Allah yang kita panggil Qudratullah.
Kudrat Allah SWT, Allah bisa melakukan segala-galanya mengikut kehendakNya.
Dan sunatullah, adalah suatu peraturan Allah SWT dan sunatullah ini tidak berubah. Sebagaimana firman Allah SWT iaitu ,”Maka kamu tidak akan dapati daripada sunatullah itu perubahan.” Maka sekiranya Allah SWT hendak memberi hidayah, maka Allah SWT boleh memberi hidayah kepada seluruh manusia.
Firman Allah SWT,”Sekiranya Allah SWT menghendaki maka Dia boleh jadikan kamu umat yang satu, tidak menyekutukanNya. Tapi Allah SWT menyesatkan siapa yang dikehendaki dan memberi hidayah siapa yang Dia kehendaki.”
Firman Allah SWT, bahwasanya,” Sekiranya Kami kehendaki kami akan memberi hidayah kepadanya.” Maka ini adalah sunatullah dan kudrat Allah SWT. Maka didalam Alqur-’an, hidayah ini adalah suatu perkara yang sangat tinggi.
Sebagaimana sabda Rasulullah SAW mengenai hadits qudsi, Allah berfirman,” Wahai hamba-hambaKu kamu semuanya sesat kecuali orang yang Kami beri petunjuk. Maka mintalah petunjuk, mintalah hidayah kepadaKu niscaya Aku akan beri hidayah kepadamu.” Maka hidayah adalah sesuatu yang paling mahal di khazanah Allah SWT, yang paling tinggi. Maka sesiapa yang membesarkan selain daripada hidayah, membesarkan dunia lebih daripada hidayah maka dia telah membesarkan sesuatu yang Allah SWT telah hinakan.
Maka Allah SWT menghina dunia ini di dalam AL-Qur’an.
Nabi SAW bersabda,” Dunia dan seisinya ini jauh daripada rahmat Allah SWT, kecuali zikrullah atau sesuatu yang membantu mengingati Allah SWT, atau orang yang belajar ilmu agama ataupun orang yang mengajarkan ilmu agama.
Selain itu semuanya jauh daripada rahmat Allah SWT.” Sabda Rasulullah SAW,” Dunia ini adalah bangkai dan yang mencarinya adalah anjing.” Setiap kali Allah SWT menyebut dunia, maka Allah SWT menghinakannya, dan memberi amaran supaya menjauhinya.
Dan setiap kali Allah SWT menyebut akhirat maka Allah SWT menyebut kebaikannya dan menyeru supaya kita memberi keutamaan kepada akhirat. Sehingga Allah SWT berfirman,” bahkan memberi keutamaan kepada kehidupan dunia padahal kehidupan akhirat adalah kekal disisi Allah SWT.”
Sekarang kita akan berbicara tentang bagaimana kita mendapatkan hidayah dari Allah SWT.
Mohon semua tawajuh.
Kita lihat bagaimana hidayah ini, setelah Baginda SAW kembali dari perjanjian Aqabah, yaitu perjanjian dengan beberapa orang Madinah. Maka orang-orang Madinah ini telah meminta Baginda SAW untuk mengangkat seseorang daripada para sahabat RA untuk mengajar mereka agama. Maka Nabi SAW memilih seseorang yang telah membuat banyak pengorbanan. Yang telah meninggalkan kemewahannya, meninggalkan segala kesenangan hidupnya. Dia telah mengutamakan agama daripada dunia. Dia telah keluar dari kehidupan mewahnya dan memeluk Islam dengan penuh mujahadah.
Maka Nabi SAW telah memilih orang untuk kerja yang berat yang penuh dengan mujahadah adalah orang yang telah melakukan banyak mujahadah.
Dia adalah Mush’ab bin Umair RA. Bagaimana dia telah dihalau dari rumahnya, dari segala kemewahan yang selama ini dirasanya. Rasulullah tidak mengantar seorang alim ke sana, seperti Mu’az bin Jabal RA yang dihantar Rasulullah ke Yaman. Mu’az ini adalah orang alim. Tapi Rasulullah pilih untuk kerja yang mujahadah iaitu orang yang mujahadah.
Bukan berarti Mush’ab ini tidak alim. Tetapi lebih alim Mu’az RA. Sabda Nabi SAW,” Mu’az adalah orang yang paling alim mengenai haram halal di kalangan umat ini.” Jadi Nabi SAW hantar Mush’ab dan As’ad RA.
Karena Rasulullah SAW bersabda kalau bersafar seorang maka seorang syaitan. Jika dua orang, dua orang syaitan. Jika tiga orang itulah jemaah. Maka Nabi antar 2 orang untuk permulaan. Dan Nabi SAW berpesan pada mereka beri kabar gembira beri kata-kata semangat, jangan beri kabar menakutkan kepada mereka. Dan mudahkan jangan susahkan.
Mush’ab RA pergi ke madinah bukan untuk ziarah, bukan untuk melancong. Sabda Nabi SAW,” melancong umat ini adalah jihad fisabilillah.” Maka apabila mereka bersafar di Madinah, mereka telah menanggung susah payah di perjalanan yang jauh, dan mereka telah sampai disatu parit, di satu ladang. Mengapa mereka mengambil tempat tersebut? Sebab mereke membuat suatu tempat untuk mereka memulai usaha.
Kerana masjid tidak ada di situ. Kalau ada masjid sudah tentu mereka pergi ke masjid. Ini adalah amalan Nabi SAW. Jika ke mana-mana atau tiba di satu tempat bermula di masjid. Supaya hati kita senantiasa terpaut atau terhubung dengan masjid. Kemudian mereka mulai memikirkan bagaimana hidayah ini boleh tersebar. Yang bertindak sebagai guide adalah As’ad Bin Zararah.
Manakala Mush’ab Bin Umair datang sebagai Da’i. Maka mereka mula pergi berjumpa dengan orang-orang yang pernah berbai’at dengan nabi SAW di mekah. Maka datanglah beberapa orang, bukan semua, yang pernah berbai’at kepada Nabi SAW bersama-sama Mush’ab Bin Umair. Maka mereka kemudian membuat mensyuarat bagaimana memulai usaha ini. Maka mereka telah menunjukkan kepada kita apa mula-mula kena buat? Iaitu mensyuarat.
Dan orang yang mula-mula buat mesyuarat ini adalah orang Medinah. Maka Allah SWT memerintahkan Nabi SAW buat mensyuarat ini selepas kejadian yang dilakukan orang-orang Medinah. Allah menyuruh Nabi SAW melanggengkan atau meneruskan mensyuarat ini. Maka mereka mulai melakukan usaha dakwah.
Dan hal ini sampai ke telinga dua pimpinan kaum di Madinah, Saad Bin Mu’adz dan Usaid bin Hudlair. Katanya ada yang datang mendakwah kaum kepada satu ajaran yang baru. Maka Saad bin Mu’adz sangat marah sekali. Ia kata kepada Usaid bin Hudlair agar pergi dan beritahu mereka supaya mereka jangan membodoh-bodohi kaum kita dan supaya mereka keluar daripada negeri Madinah. Maka Usaid ambil tombaknya dan berjalan pergi.
Kemudian setelah berjumpa dengan Mush’ab, maka dia dengan marahnya bertanya kepada Mush’ab. Dan Mush’ab berkata,” duduklah, dan dengarlah.”
Karena kalau kita mau dakwah seseorang, maka kita mesti bawa dia dalam suasana iman. Pada saat dia berdiri dan dia tengah marah, syaitan menguasainya. Kemudian setelah dia duduk, bertukarlah posisi dia. Maka keadaan berubah. Duduk dalam majelis iman, maknanya mengandung keberkatan.
Nabi SAW bersabda,” Apabila Allah SWT mengampunkan dosa-dosa mereka, maka malaikat bertanya, semuanya, ya Allah. Ya, semuanya. Tapi ada hamba yang banyak dosa dia datang. Allah kata dia duduk saja itu juga telah diampunkan.
Ini adalah satu majelis dimana tidak akan disia-siakan sesiapapun yang duduk dengan mereka. Maka bila Usaid duduk, dan dia kata,”Kamu datang dan mengganggu orang-orang kami disini. Kalau kamu sayang diri kamu sila keluar dari sini.” Maka Mush’ab kata,” Dengarkan dulu. Seandainya anda menyukai nanti, anda dapat menerimanya. Sebaliknya jika tidak, kami akan menghentikan apa yang anda tidak sukai itu.” Lalu Mush’ab pun mula membacakan Al-Qur’an, dan menguraikan dakwah yang dibawa oleh Muhammad SAW, maka dada Umair pun mulai terbuka dan bercahaya.
Allah berfirman,” Dan berjihadlah terhadap mereka dengan alquran dengan jihad yang besar. Karena apa? Surat Al-Furqan diturunkan di Makah. Di Makah saat itu tidak ada apa-apa peperangan. Jadi membaca Alquran masuk juga kepada kategori-kategori jihad. Berdakwah dengan menggunakan Alquran. Maka Mush’ab membaca Alquran. Begitu membacanya orang awam terkesan kepada keindahan bahasanya. Lalu kata Usaid,” Dan apakah yang mesti dilakukan oleh orang yang hendak masuk Islam ini?” Kata Mush’ab,”Hendaklah ia mensucikan diri, pakaian dan badannya, serta bersaksi bahwa tiada tuhan Yang haq diibadahi melainkan Allah, melakukan sembahyang.” Maka apabila Mush’ab berkata demikian, dia melihat muka Usaid begitu senang, begitu ceria, friendly face.
Dan kemudian setelah Usaid melakukan semua itu, diapun masuk Islam. Selepas itu dalam beberapa menit sahaja Usaid telah berpikir bagaimana orang lain juga dapat hidayah. Dia berkata kepada Mush’ab,” Ada satu ketua kaum Saad bin Muadz. Kalau dia masuk Islam, maka tidak ada satu rumah pun dari rumah kaum anshar yang tidak akan masuk Islam. Aku Akan bawa dia kesini, dan hendaklah engkau bercakap dengannya.” Usaid kemudian berusaha bawa Saad kepada Mush’ab.
Dia tidak berkata nanti, atau besok dia akan bawa. Tapi langsung sekarang juga. Jadi Usaid pun pergi jumpa Saad bin Muadz. Saad bin Muadz melihat perbedaan wajah Usaid sewaktu pergi dan tadi saat kembali. Dan memang beda jauh antara muka orang mukmin dengan muka orang kafir. Jauuuh berbeza.
Kemudian Usaid mencari jalan bagaimana agar Saad boleh pergi jumpa Mush’ab. Maka dia membangkitkan semangat kesukuan atau kebangsaan jahiliyah, sehingga Saad boleh bergerak tunai, sekarang juga. Kemudian Saad langsung pergi dengan maksud untuk menghalang banu Haridzah dari membunuh sepupunya bersama dengan Usaid.
Maka setelah dia sampai, maka As’ad berbisik kepada Mush’ab,”Itu dia ketua kaum Saad bin Muadz telah sampai. Jadi kamu dakwah dia kepada Allah SWT.” Setelah itu dengan marah Saad mengarahkan tombaknya kepada As’ad. Dan seperti perkataan Mush’ab kepada Usaid pada awalnya, Saadpun duduklah.
Dan riwayat menyebutkan sebelum selesai bacaan Al-Qur’an dibacakan, telah nampak keceriaan, keriangan wajah Saad nampak jelas. Selepas itu Saad-pun bertanya,”Bagaimana seseorang diantara kamu jika masuk agama kamu ini?” Dijawab sama iaitu mandi, bersihkan pakaian dan membaca dua kalimah syahadah, dan sembahyang dua rakaat. Selepas melakukan semua itu, Saadpun berkata bahwa dia akan kembali kepada kaum dia.
Maka apabila ia mengambil tombaknya hendak kembali, ia telah kembali sebagai seorang pendakwah. Dan mereka tidak bertangguh. Begitu menerima Islam, saat itu juga timbul pikir dan membuat tindakan macam mana memasukkan semua orang ke dalam Islam. Allahu Akbar!
Kita ini tidak paham. Kita anggap dakwah ini kerja orang alim saja. Padahal kerja dakwah ini adalah untuk semua umat Muhammad SAW. Untuk orang alim sahaja yaitu beri fatwa. Beri fatwa ini hanya boleh dilakukan orang alim. Tapi dakwah adalah semua orang.
Tapi hari ini kita tersilap, yang untuk orang ‘alim kita orang awam mau buat. Beri fatwa semua mau buat. Yang ini haram, yang ini halal, yang ini boleh, ini tak boleh, hari ini semua keluarkan fatwa. Yang ber dakwah dianggap itu kerja orang alim. Kalau ditanya, ber dakwah? Dijawab,”Saya bukan orang ‘alim.”
Jadi tuan-tuan yang mulia, dalam ayat Alquran, siapa yang tidak membuat usaha dakwah, dan tidak menyuruh manusia kepada Allah, maka dia bukanlah pengikut Nabi SAW. Begitu keras sekali. Jadi begitu Saad balik, dia langsung menyeru kaumnya kepada agama Allah SWT.
Ada 3 perkara yang kita mesti lihat yaitu Qur’an, hadits, dan kehidupan para sahabat RA. Ini adalah asas atau dasar tersebarnya hidayah yang kita dapat pelajaran dari 3 perkara ini. Saad begitu balik langsung memanggil kaumnya. Kemudian tanya kaumnya,”Bagaimana aku ini diantara kamu?
Lalu mereka jawab, engkau adalah penghulu kami, pemimpin kami, dan orang yang mulia diantara kami.
Maka kata Saad,”Kalau begitu, semua lelaki kamu, semua perempuan kamu, haram bercakap dengan aku kecuali kalian masuk Islam.” Maka setelah itu tiada satupun lelaki atau perempuan yang tidak masuk Islam.
Semua masuk Islam. Allahu Akbar! Jadi Mush’ab bin Umair, As’ad Bin Zararah, Ushaid bin Hudlair, Saad bin Muadz semuanya RA, kemudian mereka berkumpul di satu rumah (karena tak ada masjid lagi),
dan kemudian bermesyuarat, mengadakan halqah taklim, belajar dan mengajar, belajar membaca Alqur’an, dan juga mereka bentuk jamaah yang dihantar ke kampung-kampung yang berdekatan dengan Madinah.
Maka mereka dakwah sehingga kampung-kampung tersebut telah masuk Islam. Jadi Mus’ab bin Umair dalam masa setahun telah berdakwah, dan akhirnya semua bukan saja Madinah, kampung-kampung disekelilingnya telah masuk Islam, kecuali sedikit yang belum Islam.
Maka bumi Madinah telah sedia menerima rahmat Allah dengan penghijrahan Rasulullah SAW. Dan setelah itu Allah wajibkan semua orang Islam di Mekah untuk pindah ke Medinah.
Maka hijrahnya puak-puak muhajirin daripada Mekah membawa agama bersama Nabi SAW, dan orang ansar yang membantu Nabi SAW. Dua puak ini, anshar dan muhajirin, mereka telah bergabung bawa pikir agama, maka agama telah tersebar ke seluruh alam.
Mush’ab bin Umair telah meninggalkan kampung halamannya di Mekah satu tahun untuk buat usaha dakwah.
Maka barangsiapa keluar satu tahun dakwah di jalan Allah, maka dia telah meniru Mush’ab bin umair. Maka tuan-tuan, dengan pengorbanan, susah payah, usaha untuk mencari yang betul, maka terbentuklah dua golongan muhajirin dan anshar, yang kemudian sama-sama pikir agama, maka tersebarlah agama ke seluruh alam.
Maka siapa tuan-tuan yang bersedia mengikuti mereka? InsyaAllah. Qum, Bismillah…….. Tuan-tuan, kita tidak mampu buat seperti apa yang mereka buat. Hanya kita hendak meniru-niru macam apa yang mereka buat.
Kita ini kecil, mereka adalah orang-orang yang buat pengorbanan besar-besar. Hanya kerana kita meniru mereka maka semoga Allah SWT mengumpulkan kita bersama-sama mereka kelak. Nabi SAW bersada,” Jika kamu diminta keluar di jalan Allah SWT, terus kita bangun menyediakan diri.” Seorang sahabat tanya,” Bagaimana, seseorang suka kepada suatu kaum, tapi dia tak mampu mengejar mereka?” Maka Nabi SAW bersada,” Seseorang akan bersama sesiapa yang dia sayangi.” Maka jika kita tiru-tiru para sahabat, kita suka kepada mereka, maka Allah SWT akan membangkitkan kita di akherat bersama-sama dengan mereka. InsyaAllah
Subscribe to:
Posts (Atom)