Search This Blog

Tuesday, March 19, 2013


Dakwah To Non Muslim
Oleh
Al-fadhil Ustaz Wan Abu Laibah1
Tenaga pengajar di Madrasah Miftahul Ulum,Hulu Langat.2


Usaha dakwah adalah suatu usaha yang ahsan, afdhal, a'zam, a'la dan aufaq bis-sunnah. Allah swt sendiri merupakan perintis kepada kerja ini seperti mana firman-Nya :


Ertinya : “Dan Allah menyeru manusia ke tempat kediaman yang selamat sentosa (syurga)”.(Q.S Yunus ayat 25)

Dakwah adalah perkataan masdar bahasa arab dari Da,a Yad,uu Da,watan yang bermaksud menjemput atau mengajak. Sekiranya kita mengajak kepada Allah,maka itu adalah dakwah ilallah,sekiranya mengajak pada maksiat,itu dipanggil dakwah ilal munkar.Syaitan juga berdakwah,tapi mereka berdakwah kepada neraka jahannam.


Firman Allah SWT:
Ertinya : “Dan nescaya aku (syaitan) akan menyesatkan keseluruhan mereka semua (manusia).” (QS Al-Hijr ayat 39).
Fadhilat dakwah telah dituliskan secara terperinci oleh Syeikh Zakaria al-Kandhalawi Rah3, dalam kitabnya Fadhail Amal4 bahagian Fadhilat Tabligh.Masing-masing pendakwah mereka mendakwa sedang berdakwah mengikut uslub masing-masing. Politikus dengan politiknya, penulis dengan hasil tulisannya, penjihad dengan senjatanya, penceramah dengan ceramahnya, penasyid dengan nasyidnya hatta penyanyi rock juga mendakwa kami pun berdakwah dengan cara kami sendiri. Kira-kiranya Faqir sebenarnya

sedang berdakwah mengguna internet. Tapi perlu diingat! uslub yang manakah yang dimatlub oleh Allah dan Rasul? , yang bagaimanakah akan mendapat nusratullah? dan yang bagaimanakah yang akan menjadi asbab hidayah seluruh alam sehingga ke hari qiamat?. Ingat! kalau kita seorang peniaga, dan sememangnya pekerja agama adalah seorang peniaga yang membuat satu perniagaan yang tak pernah rugi sepertimana yang firman oleh Allah swt :


 Ertinya :” Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?”.(QS As-Saff ayat 10).

Semua ummah adalah pembawa produk, produk kita adalah kalimah dan mafhum kalimah dan pasaran target kita adalah seluruh ummat muhammadiyyah sehingga bayi yang terakhir sebelum berlakunya qiamat.Baik,kalau manusia hari ini fikir mereka genius, IQ tinggi,jadi mereka dakwah pakai internet macam yang Faqir buat ni adakah ianya akan tersebar ke seluruh umat dan telah mencapai target sasaran market? mungkin sampai ke seluruh alam, tapi adakah akan sampai kepada bayi yang terakhir sebelum qiamat? Jawapan nya tidak sama sekali. Sepertimana Zat Allah adalah Wara-ul-wara (tiada penghujung) begitu juga kerjaNya dalah wara-ul-wara. Sepertimana aqal tidak sampai untuk memikirkan Zat Allah Taala, begitu juga kita sama sekali tidak terdaya untuk memikirkan metodologi kerja ini. Yang mampu kita buat adalah buat kerja betul-betul seperti tertib yang ditunjukkan oleh Nabi Saw dan yang dicanangkan oleh ulamak Rabbani yang mempunyai mata hati.Kemudian tugas untuk menyampaikan hidayah adalah tanggungjawab Allah Azza wa Jalla yang mana di tangan-Nya lah segala petunjuk dan hidayah.
Allah Taala menyebut dalam Al-Quran :

  

Ertinya : “Kalaulah Kami telah tetapkan persediaan (memberikan hidayah petunjuk untuk beriman dan beramal soleh kepada tiap-tiap seorang dengan ketiadaan usaha dari masing-masing)”.(QS Surah As-Sajdah ayat 13).

Oleh sebab tu lah, di antara maqulah Mufti Zainal Abidin Rah5, khulasah bagi kerja dakwah adalah bahawasanya pada siang hari kita menyelam di dalam lautan ummat, mengajak manusia dan memujuk rayu mereka kepada Allah dan di malam hari menangis dan memujuk rayu rahmat dan hidayat Allah kepada manusia. Usaha kita di siang hari walau bagaimana hebatnya sekalipun,itu hanyalah satu peratus saja, selebihnya hendaklah kita berusaha keras dengan menangis di hadapan Allah pada malam hari. Sebenarnya penglibatan kita dalam usaha ini adalah suatu penghargaan dari Allah untuk kita sendiri. Allah Taala satu zarrah pun tidak berhajat kepeda kita kerana sifat-Nya adalah Al-ghaniy (Zat yang maha kaya ).

Sesetengah manusia mengisykalkan bahawa kalau nak ikut tertib nabi kena buat dakwah pada non-muslim lah,baru sunnah.Jawapannya Faqir tengah tulis sekarang ni bahawa muslim atau non muslim kedua-duanya adalah target market kita.Kita buat dakwah bukan guna aqal kita, setiap sesuatu ada permulaannya, kalau tidak masuk darjah satu,masakan mungkin lompat terus ke darjah enam.Maulana Ilyas Rah6 pernah berkata bahawa 2 jam setengah, 3 hari setiap bulan, 40 hari setiap tahun dan 4 bulan itu adalah aliif baa taa kerja ini, maknanya itu baru tingkat ibtidaiyyah (permulaan).
Cuba kita renung usaha dakwah dan tertib yang dianjurkan oleh ulamak untuk kerja dakwah di malaysia. Kalau dulunya di peringkat pengenalan, kita digula-gulakan dengan fadhilat kerja ini. Kalau bayan tu hanya bab fadhilat kerja ini. Kini ianya bukan setakat kelebihan saja, malah ditarghib untuk menjadikan kerja ini sebagai maksud hidup. Kini tertib ditambah lagi dengan 8 jam sehari, 10 hari setiap bulan, 4 bulan setiap tahun. Ertinya kerja sedang bergerak. Satu ketika nanti,mungkin tertib akan bertambah lagi kepada 15 hari sebulan, dan 6 bulan setiap tahun dan sedikit masa lagi tidak mustahil jika ditasykil maut yakni tarikh perginya ada tapi tarikh wapsinya tak ditetapkan. Waktu itu masa untuk dakwah non-muslim telah tiba.Ikut tertib nabi bermakna ikut tertib yang dicanangkan oleh ulamak rabbani yang telah membuat pengorbanan yang tinggi dalam kerja ini.

Sepertimana Hadis nabi ada menyebut,Ertinya : "Sembahyanglah kamu sepertimana kamu lihat aku sembahyang". (Riwayat al-Bukhari) .

Bagaimana kita nak sembahyang sedangkan kita tak pernah melihat Nabi Saw sembahyang?Maknanya kita hendaklah belajar sembahyang dari alim ulamak yang belajar kaifiat sembahyang Nabi dari dada ke dada bersambungan sanad sehingga kepada Nabi Muhammad Saw. Begitu juga jika kita mahu ikut tertib Nabi. Ulamaklah yang mengetahui maksud sebenar Al-Quran dan hadis-hadis Nabi berkaitan dengan kerja ini.

Si fulan yang telah mendakwa dia telah berkorban selama lebih 30 tahun dalam kerja ini adakah boleh menandingi ulamak-ulamak Nizamuddin yang mewakafkan seluruh hidup mereka untuk kerja ini seperti Maulana Ilyas Rah, Maulana Yusof Rah, Maulana InamulHassan Rah 7atau yang masih ada seperti Maulana Ahmad Lath Hafidzahullah, Maulana Ibrahim Hafidzahullah, Maulana Saad Hafidzahullah dan Maulana Zubir Hafidzahullah8? Tidakkah Si fulan itu membaca di dalam kitab Fadhail Amal ada di tulis bahawa syarat untuk seseorang itu menafsirkan sesuatu ayat Al-Quran mestilah menguasai 15 ilmu dan yang terakhir barulah ilmu wahabi (bukan puak wahabi) atau di sebut ilmu Laduni. Baiklah, kalau kita taslim bahawa dia telah dianugarahkan dengan ilmu Laduni, bagaimana pula dengan syarat lain?Berbanding dengan ulamak yang disebutkan tadi mereka mempunyai cukup syarat zahiri dan batini.Maka keputusan yang dibuat oleh mereka merupakan ijmak ulamak9.

Nabi Saw bersabda :

Ertinya :” Sesungguhnya, umatku tidak akan bersepakat di atas kesesatan.” (Riwayat Imam Ibnu Majah).

Faqir tidak mahu menyentuh tentang profesion si fulan, bukan maksud Faqir untuk menghina Si fulan (Auzubillah), tapi kalaulah si fulan itu seorang ulamak yang haq sekali pun, dia telah keluar dari Jumhur ulamak.Dan ingat! kambing yang keseorangan sentiasa dibaham oleh serigala yang ganas. Kalau hendak mengikut Nabi Saw dan para Sahabat R.hum, perhatikan apa yang mereka buat apabila berlaku perselisihan?.

Maulana Yusof Rah 10telah meninggalkan Kitab Hayatus-Sahabah kepada kita dan dari sini lah terdapat tertib kerja Nabi yang digarapkan oleh ulamak. Dalam kitab Hayatus Sahabah ada ditulis bahawa ada seorang sahabat yang telah merungut kerana Amirul Mukminin Sayyidina Osman R.hu kerana bersembahyang 4 rakaat di Mina. Katanya demi Allah aku melihat Nabi Saw bersembahyang 2 rakaat sahaja di sini, kemudian beliau bangkit dan sembahyang dua rakaat juga.Seorang sahabat yang lain telah bertanya, tadi kamu cakap lain dan sekarang kamu sendiri sembahyang 4 rakaat mengikut Sayyidina Osman R.hu. Jawab sahabat itu " Khilafun Syarrun Aziimun ". Yakni perselisihan itu adalah keburukan yang besar.Hal ini adalah tertib Nabi Saw dan para Sahabat R.hum dan inilah yang patut dicontohi oleh si folan itu yang mahu mengikut tertib Nabi Saw.Bukannya dengan mufarraqah dan membuat tertib sendiri dengan anggapan beliau berada di pihak yang haq.Si fulan telah mengqiaskan mufarraqahnya dengan fardu solat bila imam membuat silap,maka makmun dikehendaki mufarraqah. Jawapan pertama adalah qias beliau adalah qias ma'al fariq (qias-yang tidak boleh dipakai). Qias itu adalah qias A'la bil adna. Kita tidak boleh mengqiaskan suatu yang besar darjahnya dengan benda yang darjahnya lebih kecil. Kerja dakwah adalah besar darjahnya berbanding sembahyang. Keduanya di dalam solat hanya terdapat satu imam yang perlu diikut berbanding dengan situasi si fulan yang diputuskan oleh ijmak syura dunia.

Ianya bukanlah diputuskan oleh Maulana Saad al-Kandhalawi 11keseorangan,sudah tentu mereka bermesyuarat untuk memutuskan kes ini. Jadi menentang keputusan ini adalah menentang keputusan ijmak ulamak ummat sekaligus menentang Allah dan Rasul.


Dalam Al-Quran ada di sebut :
إِ
Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji).(QS Surah A-li 'Imraan ayat 104).

Al-Imam Hafiz Ibnu Katsir Rah 12di dalam tafsirnya Tafsir Ibnu Katsir menulis bahawa Abu Mardawiyyah rah meriwayatkan dari Abu Jaafar Baqir rah bahawa setelah Rasulullah SAW selesai membaca ayat tersebut, baginda menjelaskan bahawa al-khair adalah ittiba' Al-Quran dan sunnahku.(Tafsir Ibnu Katsir).

Imamul Mufassirin, Hazrat Ibnu Abbas R.huma telah menafsirkan al-khair sebagai as-sulh wal-ihsan (pendamaian dan kebaikkan), menafsirkan al-makruf dengan at-tauhid dan ittiba' Muhammad SAW serta al-munkar dengan al-kufr wa-syirk dan tark ittiba' rasul (kekufuran,kesyirikan dan meninggalkan ittiba' Rasul). (Tafsir Ibnu Abbas).

Tidak ada seorang ulamak pun yang mengkhaskan al-khair atau al-makruf dengan mengajak kepada kalimah,kalau adapun yang menyebut bit-tauhid atau bil-iman ianya tidak mengeluarkan mengajak orang Islam kepada mafhum kalimah dan meningkatkan iman.Hal ini adalah maksud yang diberiitahu oleh Maulana Ilyas Rah.Sekiranya usaha ini ada nama nescaya aku menamakanya sebagai Tahrikul-Iman.Jadi bagaimana mungkin si fulan dan pengikut-pengikut nya mendakwa Masyaikh di Nizamuddin tidak mengamalkan Al-Quran dan Sunnah.Usaha ini mempunyai dua syukbah iaitu dakwah ilal-iman dan dakwah ilal-islam. Sekarang ini usaha sedang bergerak dan sedang melalui syukbah yang pertama dan insyaallah akan mencapai kepada syukbah yang ke dua.Masa dan waktunya akan tiba.Yang menjadi bahayanya apabila kita terlampau berlebihan dan terus melangkau ke syukbah yang ke dua sebelum melintasi syukbah yang pertama.

Bagaimana sehingga sanggupkah si fulan melekehkan kerja yang dibangkitkan kembali oleh Maulana Ilyas Rah dengan menamakan usaha ini sebagai sebuah Pergerakan Tariqat India.Perlu diketahui bahawa usaha tariqat juga bukanlah usaha khurafat yang boleh dihina dan diremehkan.Usaha ini juga adalah usaha Nabi Muhammad Saw,cuma ianya bukanlah maksud kerja dakwah malah keperluan kepada setiap pekerja dakwah.Setiap pergerakan tariqah yang muktabar di sana mempunyai sanad yang bersambungan terus kepada Nabi Saw. Adakah masyaikh kita yang tidak terlibat dengan tariqat? ,jawapanya ialah tidak kerana bermula dengan Maulana Ilyas sehinggalah masyaikh yang masih ada kini hampir kesemua mereka ada berbaiat di tangan Syeikh-syeikh yang mursyid. 13Tapi itu tidaklah bermakna bahawa usaha ini adalah satu lagi pergerakan tariqat, kerana kerja ini adalah berlainan dengan tariqat dari segi metodnya tetapi sama dari segi visinya iaitu takluk maal-Allah.Bahkan ketiga-tiga gerak kerja iaitu Dakwah, Taklim dan Tazkiah adalah merupakan himpunan kepada kerja Anbiya A.S.






Allah Swt menjelaskan di dalam firman-Nya :

Ertinya : “Sesungguhnya Allah Swt telah mengurniakan (rahmatNya) kepada orang-orang yang beriman, setelah Ia mengutuskan dalam kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah(dakwah) (kandungan Al-Quran yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka(tazkiah) (dari iktiqad yang sesat), serta mengajar mereka Kitab Allah(taklim) (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum Syariat)”.(QS Surah A-li 'Imraan ayat 164).

Ulamak kita telah dikurniakan oleh Allah Swt dengan Tafaqquhat fi-ddin (kefahaman agama) yang tinggi disebabkan kealiman dan ketaqwaan mereka diserta dengan pengorbanan mereka di dalam medan dakwah. Merekalah golongan yang dapat memahami Perintah Allah dan Sunnah Rasulullah di kala dan waktu ini.Apabila Imam Abu Yusof rah datang menziarahi gurunya Imam Abu Hanifah rah, gurunya telah memerintahkannya untuk mengimami solah Subuh di waktu matahari hampir keluar disebabkan kelewatan..Imam Abu Yusof rah bangkit mengimami solah dengan membaca surah al-falaq pada rakaat yang pertama dan surah an-nas pada rakaat yang ke dua,Setelah selesai sembahyang Imam Abu Hanifah telah berkata bahawa syukur bagi Allah swt yang telah mengurniakan kefahaman agama kepada kamu.
Jadi setiap tertib yang dibuat oleh ulamak kita dibuat oleh mereka yang yang memiliki tafaqqihat fi-ddin dengan pandangan mata hati yang tinggi.

Nabi saw telah bersabda :

Ertinya : “Takutilah Firasat orang muknin, sesungguhnya mereka melihat dengan Nur Allah”.(Riwayat Imam Tirmizi).

Apabila Jemaah Syura telah memutuskan supaya sifulan berhenti dari kegiatannya, keputusan itu dibuat dengan pandangan cahaya Allah, walaupun kegiatan yang dilarang itu adalah perintah Allah.Di dalam riwayat Imam Al-Bukhari ,tidakkah Rasulullah Saw pernah memerintahkan sahabat supaya memboikot tiga orang sahabat iaitu (ka’ab bin malik r.hu, Murarah bin Rabi’ah Al-Amiri r.hu dan Hilal bin Umayah Al-Waqifi r.hu) yang tidak menyertai perang tabuk?. Dalam tempoh itu mereka dilarang untuk menyertai mana-mana amalan ijtimai termasuk rombongan jihad. Apakah tindakan dan sunnah mereka itu? Adakah mereka mufarraqah dan bertindak menubuhkan Jemaah yang lain untuk berjihad? Amalan mereka hanyalah menangis dan bertaubat di depan Allah Swt sehinggalah taubat mereka diterima Allah Swt. Mereka tidak bertindak dengan mufarraqah dengan Nabi Saw dan para sahabat R.hum Ajmain. Faqir tidak dapat membayangkan apa tindakan Allah Swt kelak terhadap si fulan yang melanggar keputusan yang dibuat oleh ulamak yang bermata hati.Kalaulah si fulan bertindak dengan bertaubat nasuha seperti kesah tiga orang Sahabat itu, tidak mustahil larangan itu akan ditarik balik oleh Syura.

Isykal yang dibuat oleh si fulan terhadap Masyaikh samalah isykal yang dibuat oleh mereka-mereka yang yang mengatakan mengapa Orang Tabligh tidak berpolitik@membentuk kerajaan?, mengapa tidak berjihad? Jika seandainya Masyaikh membenarkan kita untuk berdakwah kepada non-muslim sekalipun, adakah kita telah menunaikan keseluruhan perintah Allah dan sunnah Baginda Saw? Bukankah perintah jihad itu juga adalah perintah Allah?.Berapa banyak ayat-ayat jihad dalam Al-Quran dan Hadith, adakah kita perlu melepaskannya begitu saja tanpa mengamalkannya selepas berdakwah kepada non-muslim?,Jawapannya adalah masa belum sampai kerana kerja ini sepertimana banyak yang tersurat masih banyak lagi yang tersirat yang kita tidak mudah fahami.

Mansya Masyaikh bukanlah mansya peribadi, tapi ianya adalah mansya Allah dan Rasul sepertimana yang dikatakan oleh seorang Cikgu (seorang karkun awwalin) semasa Faqir bermuzakarah dengannya di suatu tempat.Tidakkah si fulan belajar Asbabun-Nuzul surah Abasa? Mengapa Allah Swt menurunkan surah ini? tidakkah si fulan ada belajar? Ji ha, Faqir sendiri akan menjelaskan bahawa asbabun-nuzulnya adalah ketika Rasulullah Saw sedang ghairah berdakwah kepada pemuka-pemuka kafir Quraish di antaranya Abu Jahal Bin Hisyam, Utbah Bin Rabiiah dam Walid Bin Mughirah, datang seoarang sahabat Nabi Saw yang buta bernama Abdullah Ibnu Maktum R.hu dan mengucapkan Ya Rasulullah!

" Allimni mimma allamakallah " yakni " Ajarilah aku dari apa yang diajari Allah kepada kamu".Rasulullah Saw bermasam muka dan berpaling wajah darinya.Maka Allah Swt tidak menyukai akan kelakuan ini lalu menegur dengan menurunkan Surah Abasa hingga kepada ayat :

Ertinya : " Sama sekali tidak! ini adalah satu peringatan ".

Ulamak menulis bahawa khulasah daripada kisah ini adalah dakwah kepada orang yang bertalab adalah lebih afdhal dari dakwah kepada ghir talab.Abdullah ummu Maktum R.hu adalah seorang sahabat yang sudah lama memeluk Islam dan sangat bertalab kepada ajaran Islam dan penyucian diri.Hal ini digambarkan sendiri dengan ayat :

Ertinya :"Apakah kamu tahu mungkin dia datang untuk menyucikan diri”.
Berbanding dengan Pemuka Quraish yang belum tentu ikhlas dalam mendengar dakwah Nabi Saw. Allah swt sendiri menggambarkan keadaan ini dengan menyebut :

" Ertinya " : " Adapun mereka yang tidak berhajat ".(Kisah ini boleh di rujuk di dalam kitab Tafsir Ibnu Katsir).
Di sini dapat diketahui bahawa tidak semestinya dakwah kepada non muslim wajib dan dituntut setiap keadaan, ada kalanya ianya perlu ditakhirkan.Hal inilah adalah merupakan salah satu daripada pegangan Masyaikh kita yang mana mereka tidak membuat tertib atau keputusan yang membuta tuli tanpa memikirkan hikmah dan muslihatnya.
Allah swt telah menjanjikan bahawa akan meliputi dunia ini dengan Islam sepertimana firman-Nya :

Ertinya : " pasti dan pasti Dia akan menzahirkan agama (Islam) secara keseluruhannya "(QS Surah As-Saff ayat 9).
Dan Allah sama sekali tidak akan memungkiri janji-Nya. Dalam surah An-Nasr Allah SWT menyebut

Ertinya : “Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah)”.(QS Surah An-Nasr ayat 1).
Jadi kerja kita adalah usaha untuk menarik pertolongan Allah Swt. Sekiranya kita buat dakwah kepada non-muslim tetapi dengan melanggari tertib, maka tindakan kita itu akan mendapat kemurkaan Allah Swt dan bukannya nusratullah. Apabila usaha ini mendapat pertolongan Allah, waktu itu kita akan melihat manusia berbondong-bondong akan datang kepada Islam. Hari ini ketika tertib masih lagi kepada muslim pun, di Eropah sana setiap hari ratusan manusia mendapat hidayah.
Hal yang demikian adalah usaha dan doa kita disini dengan tertib yang betul.Semasa perhimpunan Ulamak yang di adakan di Kota Bharu bulan lepas,(Februari,2010),seorang ulamak Thailand telah mengkarkuzarikan bahawa kerja dakwah di Thailand sedang meningkat maju ketika ini dengan penglibatan ulamak-ulamak dan pelajar-pelajar pondok.Hampir 50 buah pondok yang mana Mudir beserta palajarnya terlibat dengan usaha Dakwah & Tabligh. Karkun dipandang tinggi dan mulia di sana. Kerajaan Thailand dari semasa ke semasa sentiasa menghantar askarnya dan kakitangannya yang Islam ke markaz Yala untuk tujuan pengislahan diri. Sekarang ini kerajaan mereka sedang merangka satu undang-undang supaya membolehkan kakitangan kerajaan yang beragama Islam yang mahu keluar 40 hari untuk diberi cuti bergaji.Subhanallah! tidak hairan satu ketika nanti negara Thailand akan menjadi Negara Islam terkemuka di Abad ini.Hal ini semua adalah merupakan berkat membuat usaha dengan penuh taat dan bermesyuarat.
Kalau nak ikut tertib sebenar para sahabat R.hum, mereka telah mewaqafkan seluruh hidup mereka kepada usaha agama.Di zaman mereka takaza agama dibentang dimana dan pada bila-bila masa sahaja. Apabila seruan Hayya Alal Jihad dilaungkan mereka akan menjawab "labbaik" pada bila-bila masa hatta diwaktu perkahwinan sekalipun.Tertib mereka adalah bukan 40 hari, bukan 4 bulan dan bukan setahun, tetapi sekali mereka keluar, tarikh wapsi 14tidak ditetapkan, samaada mereka memperoleh kemenangan ataupun gugur sebagai syahid di medan perang. Mereka bukan sekadar dakwah kepada Abu Jahal dan Abu Lahab sahaja, malah mereka bertebaran ke seluruh alam. Kalau benar si fulan kuncu-kuncunya begitu ghairah untuk buat dakwah kepada non muslim, mereka sepatutnya membentuk jemaah ke US, France, German dan keseluruh negara Kufuristan.Bukan hanya berpuas hati kerana iman yang telah meningkat lantaran ajak Ah meng dan Ramasamy masuk Islam di Greenwood15 sahaja.
Para Sahabat R.hum,jika mereka keluar,mereka akan keluar dengan akhlak Rasulullah Saw. Dakwah mereka adalah akhlak yang mulia. Slogan mereka adalah Kun Mislana (jadilah kamu macam kami).(Hayatush Sahabah).

Kalau slogan yang sama diucapkan pada orang kafir hari ini, nescaya mereka akan menjawab, nak ikut kamu jenis yang macam mana? Yang macam UMNO ke atau yang macam PAS? Kalau kita jawab tak, ikut kami orang Jemaah Dakwah & Tabligh, pun mereka akan Tanya Jemaah Dakwah &Tabligh yang mana satu, Jemaah Dakwah & Tabligh pro-India ke Jemaah Dakwah & Tabligh pro-Pakisatan? Apa kita nak jawab?.

Faqir masih ingat sewaktu Faqir berumur 12 tahun dan waktu itu kami telah keluar di sebuah kawasan Siam di Tumpat Kelantan. Seorang karkun yang jenis tak ikut tertib (semoga Allah mengampuninya) telah membawa Faqir dengan motosikalnya dan telah masuk di kawasan tokong siam yang mempunyai patung besar yang sedang tidur dengan niat untuk berdakwah kepada sami siam. Faqir masih ingat dialog mereka berdua. Karkun itu berkata ringkas " Lu masuk Islam la! Lu akan berjaya dunia akhirat". Sami itu dengan pantas menjawab dengan dialek siam-kelatenya " Buat apa aku masuk Islam, orang kami minum arak, lu orang pun minum, orang kami main judi lu oarang pun sama main, orang kami main perempuan, lu orang pun main perempuan, apa beza kita?".Hal demikianlah haqiqatnya amalan keseluruhan kita.Hal ini tidaklah bermaksud Faqir berpendapat bahawa mesti amalan orang Islam keseluruhannya elok dulu, baru boleh ajak pada Islam,tidak.Tapi itulah realitinya.
Akhir sekali bukanlah maksud Faqir untuk berlawan blog dengan si fulan itu.Harapan Faqir agar seluruh ummat amnya dan rakan seusaha khasnya sedikit dapat mengetahui haqiqat sebenar kerja dakwah. Kepada si fulan dan kuncu-kuncunya, cuba bawak bertenang dan cuba tafakkur sejenak dan renung dalam-dalam adakah betul tindakan yang kita buat selaras dengan kehendak Allah dan Rasul? Cuba sabar dan jangan ikutkan selera dan nafsu. Sembahyanglah hajat banyak-banyak semoga Allah Swt memberi petunjuk sebenar. Banyakkanlah doa " Allahumma Arinal Haq Haqqan war zuqnat ttibaa'ah wa arinal Baatila Baatilan war zuqnajtinaabah " Ya Allah! Tunjukkanlah kami benda yang haq itu haq dan berikan taufiq kepada kami untuk mengikutinya, dan tunjukkanlah pada kami batil itu batil dan berilah taufiq untuk kami menjauhinya ".

" Allahummajmak Ummata Muhammad SAW, waghfir Ummata Muhammad SAW ". Amiin!!
Artikel ini telah izin diterbit oleh al-fadhil Ustaz Wan Abu Laibah sendiri dengan suntingan oleh Saudara Fuad Akmal Bin Mohamad Zahir.Semoga ianya bermanfaat buat kita semua.__


1 Merupakan tenaga pengajar di Madrasah Miftahul Ulum,Hulu Langat,Selangor dan juga merupakan lepasan Daurah Hadith sebuah Madrasah di Pakistan.
2 Cawangan Madrasah Miftahul Ulum,Sri Petaling,Selangor.
3 Syeikhul Hadith yang telah mengarang lebih 80 kitab-kitab hadith seperti Awjaz al-Masalik ila Muwatta’ Imam Malik, al-Abwab wa at-Tarajim li-Sohihi al-Bukhari dan lain-lainnya.
4 Kitab Fadhilat Amal adalah kitab karangan Syeikhul Hadith Syeikh Zakaria al-Kandhalawi yang dibaca (dalam taklim kitabi) oleh Jemaah Usaha Dakwah & Tabligh selain Zaadul Ma'ad oleh Ibnu Qayyim, Hayatus Sahabah oleh Maulana Yusuf al-Kandhalawi, Muntakhabah al-Ahaadith oleh Maulana Yusof al-Kandhalawi dan Maulana Saad al-Kandhalawi,Riyadhus Salihin oleh Imam Nawawi,al-Targhib Wa al-Tarhib oleh Imam al-Munziri dan al-Adab al-Mufrad oleh Imam al-Bukhari.
5 Seorang Masyaikh Dakwah & Tabligh di Pakistan dan juga Mudir Madrasah Darul Uloom,Faisalabad (Pakistan).
6 Seorang Ulama Hadith yang mengarang kitab Al Abwabul Muntakhabah min Miskatil Masabbih dan Amir Usawah Dakwah & Tabligh.
7 Kesemua nama ini adalah amir bagi Jemaah Usaha Dakwah & Tabligh yang bermukim di Markaz Nizamuddin,India.
8 Kesemua nama ini ialah merupakan Masyaikh Jemaah Usaha Dakwah & Tabligh yang bermukim di Markaz Nizamuddin,India.
9 Ijmak Ulamak di sini ialah Ijmak di sisi Ulama dalam Jemaah Dakwah & Tabligh.
10 Seorang Ulamak Hadith yang telah mengarang beberapa buah kitab seperti Hayatus Sahabah, Amani Al-Ahbar Fi Sharh Ma'ani Al-Athar dan Muntakhab Ahadith.Beliau juga merupakan Amir kedua Jemaah Dakwah & Tabligh.
11 Beliau merupakan barisan Syura Jemaah Dakwah & Tabligh.Beliau juga merupakan cucu kepada Maulana Yusof Al-Kandhalawi.
12 Ismail bin Katsir (gelaran lengkapnya Ismail bin 'Amr Al-Quraisyi bin Katsir Al-Bashri Ad-Dimasyqi, Imaduddin Abu Al-Fida Al-Hafizh Al-Muhaddits Asy-Syafi'i) adalah seorang pemikir dan ulama Muslim. Namanya lebih dikenali sebagai Ibnu Katsir.Ianya lahir pada tahun 1301 di Busra, Syiria dan wafat pada tahun 1372 di Damaskus,Syiria.
13 Kebanyakan Ulamak-ulamak di benua Hindustan rata-ratanya merupakan pengamal Tariqat Chisytiyyah yang mana mempunyai sanad yang bersambungan terus kepada Nabi Saw.
14 Tarikh berangkat pulang dari kerja dakwah.
15 Nama salah satu tempat di daerah Gombak,Selangor.






No comments:

Post a Comment