Search This Blog

Tuesday, May 1, 2012

Kisah yg sunguh menarik setiap suami dan Isteri kena baca..

Kisah yg sunguh menarik setiap suami dan Isteri kena baca..

Saidatina Aisyah r.anha berkata :" Sebelas orang wanita telah berkumpul serta bersetuju bahawa setiap mereka akan menceritakan terus terang perihal suami mereka tanpa sembunyi ".

Ulasan : Nama 11 orang wanita itu tidak disebut dalam Hadith Sahih tetapi setengah riwayat ada menyebut beberapa nama. Wanita-wanita itu adalah dari Yaman atau Hijaz. Terdapat khilaf berkaitan nama-nama mereka maka nama-nama mereka itu tidak disebut di sini. Suami mereka semua telah pergi untuk mencari keperluan masing-masing. Lantaran bersendirian mereka bercerita berbagai hal agar terhibur. Kesudahannya mereka bersepakat untuk mendedahkan hal suami mereka.

gambar hiasan

Wanita Pertama berkata : " Suamiku umpama daging unta yang kurus yang tinggal di puncak gunung yang tinggi (yang susah didaki). Tubuhnya tidak berisi untuk orang jadi terpikat kepadanya."

Ulasan : Maksudnya, akhlak beliau amat rendah hingga tidak ada sebarang kebaikan yang dapat diperolehi darinya ditambah sifat sombong dan angkuhnya sehingga sukar untuk didampingi.

Wanita Kedua berkata : "(Tidak ada apa yang boleh aku sebutkan). Aku takut jika disebut keburukannya, ia tidak akan habis. Segala aibnya zahir dan batin akan terbongkar. "

Ulasan : Maksudnya, suamiku memang penuh dengan keburukan. Orang yang kurang aibnya mudah disebut tetapi bagi dia yang banyak, ceritanya akan membosankan. Setengah Mufassirin tidak bersetuju kerana wanita ini tidak memenuhi janji menceritakan ehwal suaminya. Sebenarnya, cerita beliau ringkas bahawa suaminya penuh dengan aib yang tidak terkira.

Wanita Ketiga berkata : " Suamiku seorang 'ashannaq (kurus tinggi). Jika ditegur aibnya, aku akan ditalak dan andainya aku diam, aku (seperti) digantung (tidak bertali). "

Ulasan : " Disebut suaminya tinggi sebagai kiasan bahawa tinggi itu tanda bebal atau hodoh seperti menara yang tidak siap dan berperangai buruk. Ungkapan jika aku tuntut sesuatu, aku akan dicerai dan andai aku berdiam diri, aku tidak diendahkan sepertilah aku ini tidak bersuami.
Dalam riwayat lain diterjemah, " Aku bagai berada dibawah mata pedang yang tajam. Tidak tahu bilakah deritaku akan berakhir. "

Wanita Keempat berkata : " Sikap suamiku umpama malam di bumi Tihamah (sederhana), tidak panas dan tidak pula sejuk, tidak menakutkan dan tidak membosankan."

Ulasan : Perangainya tidak kasar atau melukakan perasaan. Tinggal bersamanya tidak akan berasa bimbang, tersinggung atau bosan. Dikatakan bahawa nama wanita itu ialah Mahd binti Abi Harumah. Bumi Makkah dan sekitarnya dipanggil Tihamah yang malamnya sentiasa nyaman waupun siangnya panas terik.

Wanita Kelima berkata : " Suamiku masuk rumah umpama harimau bintang dan bila keluar umpama singa. Dia tidak pernah tanya apa yang berlaku di dalam rumah."

Ulasan : Dikatakan bahawa wanita ini bernama Kabsah. Ulama' berbeza pendapat samada wanita ini memuji atau mencela suaminya. Sekiranya celaan, ia bermaksud suaminya masuk ke rumah garang bak harimau bintang, tidak berkata apa-apa atau merasa ada kaitan dengan hal rumahtangga. Apabila keluar dari rumah dia seperti lelaki berani. Dia langsung tidak peduli, bertanya atau risau hal di rumah. Sekiranya memuji maka ia bererti apabila dia masuk ke rumah dia diam, tidak merungut, berleter atau marah. Dia tidak sedar seperti orang yang sedang tidur. Apa sahaja yang dimasak, dia tidak kisah atau bertanya kenapa atau mengapa dibuat begitu? Apakah benda yang ada atau yang tidak ada? Apabila keluar rumah dia ibarat singa yang tegas dan berani.

Wanita Keenam berkata : " Apabila makan, suamiku makan apa saja. Bila minum tidak ada yang tinggal. Bila tidur, dia hanya selimuti dirinya seorang tanpa menyentuh tubuhku agar diketahui kedukaan hatiku."

Ulasan : Ungkapan ini juga boleh dianggap pujian dan celaan. Yang kelima lebih kepada memuji sedangkan yang ini ( keenam ) mengikut terjemahnya lebih kepada mencela. Andainya pujian, seperti pendapat sebahagian pengulas, bererti dia makan apa saja, buah-buahan, kekacang serta semua jenis makanan. Minuman pula dia minum susu, sharbat dan lain-lain. Dia tidak kedekut tentang makan dan minum. Jika ada dal maka tidak ada daging. Jika ada air maka susu tidak perlu. Dia tidak jaga tepi kain orang, cari aib orang lain atau berbalah. Andainya celaan, sebagaimana kebanyakannya berpendapat, maka ketika makan dia akan makan apa saja dengan gelojoh tanpa tinggal apa-apapun untuk keluarganya. Dia makan seperti kerbau. Apabila minum, satu telaga diteguknya. Dia tidur dan berselimut seperti tidak kenal saya. Usahkan peluk, sentuh badan saja pun tidak, agar diketahui perasaan saya atau badan saya panas atau sejuk.

Wanita Ketujuh berkata : " Suamiku seorang lemah (syahwat), kasar, bebal dan tidak pandai bercakap. Segala jenis penyakit yang dialami manusia di dunia ini dia ada. Perangainya amat menyakiti hati dan memeningkan kepalaku."

Wanita Kelapan berkata : " Suamiku bila akau sentuh lembut, selembut arnab. Baunya harum seharum za'faran (saffron)."

Ulasan : Dikatakan bahawa nama wanita ini ialah Nashirah binti Aws. Dia memuji bahawa suaminya bersifat lemah lembut dan tidak kasar. Kedua-dua kebaikan rohani dan jasmani ada padanya menyebabkan aku ingin mendakapnya. tubuhnya sentiasa berbau harum. Dalam riwayat lain dikatakan, "Aku menguasainya dan dia pula menguasai orang lain. Aku menguasainya bukan kerana dia rendah dirinya atau dia menguasai orang lain tetapi kerana kasih sayang atau kesopanannya."

Wanita Kesembilan berkata : " Suamiku seorang yang berpangkat, pemurah, ramah dan memiliki kediaman di tempat tinggi. Abunya banyak (dermawan) dan badannya tinggi. Rumahnya berdekatan dengan majlis dan Darul Mashwarah."

Ulasan : Wanita ini menyebut kebaikan suaminya. Pertama, jika kediamannya di tempat tinggi bererti rumah besar maka maknanya kemewahan dan kepimpinan, kerana rumah besar hanya mampu dibina oleh hartawan. Jika ertinya memang kawasan tinggi, maka ia adalah lumrah bagi orang Arab yang pemurah dan baik hati membina rumah dikawasan tinggi agar mudah dilihat dan didatangi oleh pasa musafir. Maka dalam hal ini, dia seorang dermawan dan peramah.

Setengah ulama' berkata kediaman di tempat tinggi bermaksud dia dari keluarga yang mulia dan terhormat. Pujian kedua ialah pemurah maka wajarlah abu banyak terdapat dirumahnya kerana makanan selalu dimasak untuk menjamu tetamu. Pujian ketiga ialah tingginya. Bagi lelaki jika tinggi itu tidak melebihi had munasabah maka ia adalah baik dan terpuji. Rumahnya berdekatan dengan majlis bermakna dia seorang yang bijaksana dan ahli penasihat. Orang ramai kerap berjumpanya untuk mendapatkan nasihat. Pada hemat hamba yang hina ini, barangkali ia juga bereti yang beliau tidak perlu ambil banyak masa menyediakan jamuan atau memberi alasan kepada ahli musyawarah bahawa rimahnya jauh maka tidak dapat mera'ikan mereka

Wanita Kesepuluh berkata : " Suamiku Malik dan perlukah akau sebut tentang Malik? Dia teramat pemurah dari sekalian yang telah dipuji atau dia lebih terpuji dari segala pujian yang dapat aku ucapkan,Dia memilik banyak unta yang dipelihara berhampiran rumahnya yang jarang dibawa keluar untuk meragut rumput . Apabila terdengar bunyi kecapi (alat muzik) maka unta-unta itu tahu bahawa mereka akan disembelih."

Ulasan : Dikatakan nama wanita ini ialah Kabshah binti Malik. Dia menerangkan kemurahan suaminya bahawa andai unta-unta dibawa meragut maka masa kan terbuang bagi membawa mereka pulang kerana tetamu sentiasa berkunjung ke rumahnya. Unta-unta itu adalah untuk segera disembelih buat hidangan para tetamu. Setengah penterjemah mengatakan bunyi kecapi itu adalah tanda hormat menyambut kedatangn tetamu. Apabila mendengar bunyi itu maka unta-unta itu akan mengerti bahawa mereka akan disembelih lantaran tetamu telah tiba.

Mengikut adat orang Arab, makna ini lebih tepat lantaran tetamu teruis dira'i dengan minuman, makanan dan bunyi-bunyian menyebabkan unta-unta itu sedar waktu makan akan tiba dab mereka akan disembelih.

Ummu Zar-a' Wanita Kesebelas berkata : " Suamiku ialah Abu Zar-a'. Siapakah Abu Zar-a'? Dia telah menghiasi telingaku dengan anting-anting dan membuat tubuhku berisi. Dia membuat aku rasa gembira dan mulia. Aku diambil dari keluarga miskin yang memiliki hanya beberapa kambing dan dibawa kepada keluarga mewah yang memiliki kuda, unta, kerbau untuk
membajak dantanah ladang. Dia tidak pernah kasar atau memarahiku. Aku tidur nenyak hingga ke pagi dan tiada siapa diizinkan mengejut aku. Apabila aku kenyang, aku tinggalkan saja makanan yang melimpah ruah. Siapakah Umm Abu Zar-a' (ibu mertuaku)? Alat masaknya besar sentiasa penuh. Rumahnya luas (wanita kaya yang tidak bakhil, rumahnya sentiasa meraikan ramai tetamu).

Siapakah Ibnu Abu Zar-a' (anak lelakinya)? Dia adalah cahaya hati, kurus dan ramping seperti ranting atau sebilah pedang. Sepotong daging kambing sudah cukup memenuhi perutnya. (iaitu gagah bagai perajurit dan tidurnya sebentar diruang yang kecil). Dia makan laksana pahlawan. Makanannya cuma dua atau tiga potong daging. Siapakah anak gadis Abu Zar-a'? Dia seorang yang taat kepada ibu bapanya, tubuhnya montel serta sihat membuat isteri kedua cemburu. (madunya cemburu diatas kejelitaanya. Bagi orang Arab, lelaki idaman ialah tinggi lampai dan bagi wanita ialah berisi serta sihat). Siapakah Jariah Abu Zar-a'? Dia tidak pernah bawa mulut tentang rumah tangga kami, tidak mengambil makanan tanpa izin. Rumah dijaga bersih tidak berselerak (kehidupan berlalu dengan baik).

Pada suatu pagi ketika susu sedang diadun (bancuh), Abu Zar-a' telah keluar. Dia bertemu seorang wanita yang mempunyai 2 orang anak yang lincah bak harimau kumbang. Mereka asyik bermain dengan buah delima dibawah pinggang ibunya (bermain di ibarat harimau dan buah delima mungkin buah yang dibuat mainan atau mungkin bermaksud buah dada wanita itu).

Dia jatuh hati pada wanita itu lalu menceraikan aku dan mengahwini wanita itu. Riwayat yang lain menyebut, dia kahwin wanita itu kemudian menceraikan aku. Kemudian aku berkahwin pula dengan seorang bangsawan lain yang baik. Dia memberi daku berbagai hadiah serta ternakan dari unta, lembu, kambing dan lain-lain berpasangan seraya berkata, "Makanlah sebanyak mana yang kamu suka dan berilah kepada kedua orang tuamu sebanyak mana yang kamu mahu". Andainya daku sebut sekalian kebaikannya, ia masih tidak dapat menyaingi walaupun pemberian kecil Abu Zar-a' kepadaku."

Saidatina Aisyah r.anha berkata, : " Setelah Baginda Rasulullah s.a.w. tamat bercerita, Baginda bersabda kepadaku ," Aku bagimu adalah juga seperti Abu Zar-a' bagi Ummu Zar-a'."

Ulasan : Di dalam hadith yang lain, Rasulullah s.a.w. juga bersabda, " Daku tidak akan menceraikan kamu." Disebut di dalam Tabrani bahawa Ausyah r.a. berkata, " Ya Rasulullah, andainya ibu dan bapaku dikorbankan untuk kamu, Padaku engkau lebih baik dari Abu Zar-a'". (hadith Riwayat Bukhari, Muslim, dan Tirimizi)

No comments:

Post a Comment