Search This Blog

Saturday, April 27, 2013

Tau Sejarah Janggut???


bila Allah ciptakan Hawa a.s maka nabi adam tgk lwa sgt. dan rasakan dirinye x lwa untuk nye maka
Allah berikan Janggut pada Nabi Adam a.s. maka Nabi Adam a.s telah rasa dia sesuai untuk hawa a.w Janggut ni mnyempurnakan kelalekian..

Nabi yg Paling Hansome. Nabi yusuf a.s bila Lalu depan wanita2 di Mesir maka wanita2 di mesir terpotong Jarinye tmpa sedar. beliaupun berjanggut.

begitu Juga Nabi Muhammad s.a.w lagi hnsome dari nabi yousuf juga menyimpan Janggut..

124 Ribu Nabi semunye berjanggut.
begitujuga semua sahabat Nabi tabien taba tabien semua mereka brejanggut.

Tanda sempurna Iman bila kita redho dengan Syariat yg di bawa oleh Nabi. bila hati kita x suka akan Sunnah maka ada lagi x smpurna Iman Kita..

Dalam Hadith nabi beritau Allah perintahkan pada Nabi2 Bani Israel supaya bagitahu pada kaumnye Janglah kamu makan makanan2 musuh2 Aku(Allah) jngalah kamu pakia pakian musuh2ku dan jngalah kamu jadikan wajah lkamu seperti wajah musuh2 ku jika kamu lakukan demikian maka kamupun akan Jadi mush2ku..

Dalam Hadith di sebut 10 perkara adalah fitrah salah satunye memotong misai dan panjjangkan Janggut..

ada Hadith nabi berbunyi Bezailah Org Yahudi dngan Panjjangkan janggut kamu dan pndekan misai kamu (Hadith ini terdapat dalam kitab Umm karangan Imam Syafie Rah.a)

Ada juga Hadith nabi beritahu "Antara fitrah Islam adalah pnjjangkan Janggut dan tipiskan misai antara fitrah majusi(org sembah Api yg hidup di Parsi pada zaman Nabi) adalah pnjjangkan Misai dan cukur Janggut. Hndaklah kamu panjjangkan Janggut2 kamu dan tipiskan Misai2 kamu..

bukanlah dikalangan Ummatku yg memnjangkan Misai (HR Tarmizi)
ulamak berpndapat yg panjjangkan misai dan cukur Janggut..

Dan sesiapa yg mnyurapai satu kaum maka dia adalah dikalnganye.. sekangg pilihlah mana satu kaum yg kita nak mnyurupai yahudi? Nasrani? ataupun Para Muslim yg hidup 300 pada permulaan Islam??

dalam surah At-Taubah ayat ke 100
Allah jangi akan redho pada sesispa yg ikot Para Sahabat Nabi..

Janggut Sunnah para Ambiaya, Sunnah Nabi, Amalan Para sahabat, Amalan Imam2 Mujatahid Mazhab,(Imam Syafie Imam Abu Hanifah Imam Malik Imam Ahmad Ibn Hambal)

dalam Kitab Ihya Ulumudin karangan Imam Ghazali ada beritahu Umar r.a dan juda seorg lagi yg mnjadi Kadi Madhina x terima Saksi dari org yg cukur Janggut.

Janggut Ini adalah pnampilan Org Islam..

2 comments:

  1. ada tips ke nak pnjang n lebatkan jnggut admin jnggt sya x bnyk .. jeles tngo karkun lain jnggt suma lebat2.. klu ada tips.mohon share....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janguut x lebat x pe. kan ada sahabat yg hnya beberapa helai je Janggut depa. x de masalah x lebat. masalahnye bila ada cukur....

      Delete