Search This Blog

Sunday, April 1, 2012

Nasihat...

yakin dengan Allah dngan sebnar2 yakin selain dari Allah x boleh buat baik atau buruk tmpa Izin Allah. Allah yg berkuasa atas segala2 nya. fahami takdir Allah tadrikan sesautu keburukan keatas kita adalah sebab kita langgar perintah Allah atau ada kelemahan dalam amal kita. Allah tidaka akan ubah keadaan baik satu kaum melainkan mereka sendiri lakukan sesuati sehingga Allah ubah nasib mereka (tarik nikmat atau hantar Azab). maka org yg bijak akan periksa sbb amal apa dan baiki amal tersebut.


Ikhlaskan hati Ikhlas akan bawa kepada hidayah. org yg Ikhlasa x digangu oleh syaitan. jelas dalam hadith org yg hanya tinggal sejngkal dengan syurga kerana suratan takdir amal amalan ahli neraka dan msuk neraka begitu juga sebaliknya. jika diteliti ianya kerana Ikhlas.

syatan yg jadi azazil ketua malaikat telah dilaknat kerana hatinya ada takbur. untuk dapatkkn Ikhlas lakukan amal hnya semata2 kerana Allah. x pandang rendah pada org yg rendah pada kita. x rasa bngga diri. x pandang hina manusia yang lakukan maksiat atau pernah buat maksiat. tp bnci pada kelakukan bukan pada pelaku. d zaman bani Israel ada wali Allah yg hnya kerana pandang hina peminum arak dan peminum arak hormati wali Allah awan yg melaungi telah pindah pada pemabuk. Ikhlas kunci kepada hidayah. bila org itu Ikhlas maka Allah temukan dia dngn Hidayah.

selesaikan semua masalah dalam perantraan Amal. sahabt nabi solat 2 rakaat turun hujan, macam2 lagi kisah. Maulana Hamid Mudir madrsah sri petaling bagi tau Memang benar ada usaha tp usaha ashli sunnah waljamaah adalam dalam Amal. Itu yg Nabi ajarakan pada sahabat nabi. Nabi ajara pada Ibn Abbas apa sahaja minta pada Allah.

sentiasa fikir bagaimana agama boleh tersebar. inilah fikiran Nabi dan sahabat nabi. gembiralah bila ada org amal agama sedihlah bila ada org tinggalkan agama. ini antra sifat yg spatutnya ada pada org Islam. dan bermujhadahlah dijalan Allah. Allah janji akan buka pintu hidayah bagi yg bermujahada dijalan Allah. setelah fathul mekkah nabi bari tahu setelah ini tida ada lagi Hijrah yang ada hnyalah niat dan Jihad, dan apabila kamu diseru untuk kmeluar dijalan Allah maka keluarlah kamu. dalam tafsir Khaira Ummat Umar r.a bari tahu ayat ini guna perkataan kuntum bukan Antum maka ayat ini hnya untuk kami (kamilah khairah Ummah) jika kamu nak jadi macam kami (khaira Ummah boleh) kamu kena lakukan apa yg kami lakukan yakni Amar ma'ruf nahi mungkar.

Ingat Mengajar bukan dakwah. mngajar adalah org dtg cari kita itu ta'lim. Dakwah kita yg akan bergerak jumpa org ini baru dakwah ramai yg memahami mngajar itu adalah dakwah. sbnaranya 2 perkara yg beza maka dakwah itu adalah juga tngung jawab org2 yg bergelar Ustz ustazah. kamu kna kluar dengan nisab Masturat 3 hari setiab 3 bulan, 40 hari 2 thn skli dan 2 bulan. bersama suami kamu. mafat adalah pada diri kamu Iman kamu akan bertmbah, Amal kamu akan diperbaiki. kluarga kamu akan dtg dekat pada agama, keturunan kamu Allah akan pelihara. dan ingat hadith nabi apa bila kamu tinggalkan amar maruf dan nahi anil mungkar maka diharamkan keberkatan wahyu. maka seorg yang tida buat dakwah x akan fahami Islam dengan sempurna. bnyak lagi Nas yg mana dengan mujahada dngan dakwah Allah akan bagi hidayah, dalam surah taubah ayat 111 Alkah telah beli diri dan harta org mukmin dan digantikan dengan Jannah sesunguhnya ia kemenangan yg besar. Harta kita diri kita bukan milik kita milik Allah. gunaknalah untuk sebarkan agama Allah. dan dakwah bukan buat 1org tp berjemaah (tabligh)..

dan banyak amaran Allah bila kita tinggalkan dakwah Allah akan hntar macam2 bncana pada kita.

.

No comments:

Post a Comment